Annorlunda stress

Jag är ju inte mycket för att fira under sådana här helger. Länge, länge har det varit dagar som vanliga dagar för mig. Inte minst därför att jag har arbetat dessa helger. Julen, påsken och midsommar är bara helger som rullar förbi. Firandet är ju i stort sett detsamma dessa helger – åtminstone när det gäller maten. Skinka, sill och must. Ja, vid midsommar blir det ju framför allt matjessill och gräddfil med gräslök samt jordgubbar. Den menyn finns inte under jul och påsk.

Men trots att jag i stort sett struntar i helgerna, som ju i grunden är högtidlighållande av religiösa händelser, så kan jag känna en viss stress inför dem. Stressen har med den nya tekniken att göra och då specifikt med de sociala medierna att göra.

Jag vet nämligen inte när bästa tiden är att säga God Jul eller Glad Påsk. I flödena har det i flera dagar hälsats Glad Påsk. Jag besvarar förstås sådana hälsningar, men jag har ännu inte skickat ut någon själv. För det gör man väl först i morgon? Tidigast? Är det inte då som påsken börjar? I och för sig har alla dagar i påskveckan särskilda namn, men det innebär väl inte att påsken har börjat. Så tror jag i alla fall.

Ute i stora världen så meddelas att USA har släppt sin största bomb mot ett grottsystem i Aghanistan där man misstänkte att IS höll till. I Nordkorea har Kim Jung-Un invigt ett nytt bostadsområde till minne av Kim Il-Sungs 105-årsdag. Kim Il-Sung är ju farfar till nuvarande ledaren, men sedan 1998 – 54 år efter sin död – är han enligt den nordkoreanska grundlagen ”Republikens evige president”. Nu misstänks att Nordkorea kommer att skicka iväg en eller flera robotar eller att landet ska göra ytterligare en provsprängning med kärnkraft i samband med jubileet, som inträffar i morgon.

Om så blir fallet kommer nya protester från grannländerna. USA har skickat iväg en örlogsstyrka med ett hangarfartyg som bas till området och det gillar förstås inte Nordkorea, som tar det som en provokation. Vi får väl se vad som händer, men det står tämligen klart att spänningen i området har stigit.

I Syrien har den blodsbesudlade presidenten Bashar al-Assad gett en intervju till franska AFP. I intervjun förnekar han bestämt att Syrien skulle ha haft något med den omtalade och hemska gasattacken att göra. Han menar att det är ett rent påhitt och ifrågasätter om de döda barnen som visades på bilder och videor verkligen var döda.

Intervjun som gjordes var sannerligen speciell. AFP hade fått löfte att ställa vilka frågor man ville, men villkoret var att det var syrier som kamerorna. När AFP fick tillbaka filmen från intervjun fick man bara den del – de första fem frågorna enligt uppgift – som den syriska staten ansåg kunna publiceras. Det är så det fungerar i diktaturer. All information är styrd och alldeles självklart är det bara det som staten vill ha ut som kommer ut. Och man får utgå från att det mesta är lögner.

En sak som släpptes ut var al-Assads förklaring till att det inte var Syrien som gasbombade sitt eget folk. En sådan attack ”skulle aldrig stödjas av allmänheten”, säger karl´n utan någon skam i kroppen. Om nu det som finns kvar av allmänheten i Syrien över huvud taget skulle våga knysta om någonting. Skulle någon protestera, så blir han eller hon omedelbart klassad som terrorist och därmed fängslad eller avrättad.

Det drar ihop sig till folkomröstning i Turkiet också. Den äger rum i helgen. Trots att president Erdogan har strypt i stort sett all fri press och opposition, så är det tydligen ganska jämnt mellan de som tänker säger ja till den nya konstitutionen som ger president Erdogan i stort sett all makt och de som säger nej till förslaget till konstitution. Jag hoppas förstås att nej-sidan vinner.

Dagen har, för min del, varit bra och jag har inte någonting att klaga på i min lilla värld. Det är jag glad och tacksam för. Och som sagt – glad påsk-hälsningen får vänta. Om jag kommer ihåg att framföra den i morgon…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.