Bråk fick uppmärksamhet

Ett bråk i Skellefteå i dag har blivit en riksnyhet. Nyfikenheten är förstås stor. Vad hände? Jag vet inte och jag får väl bida min tid. Vad som är känt är att det uppstod ett bråk och rent slagsmål när två lag möttes i en futsalmatch i Eddahallen. Ingen är gripen, men tydligen blev tre personer lindrigt skadade. Enligt polisen kan det finnas upp till nio målsäganden. Det är naturligtvis oerhört trist när idrottsmatcher urartar. Sport och idrott ska vara kul och utövarna ska förstås respektera reglerna som gäller. Jag har förstås inte en susning om hur det här bråket kommer att sluta, men det är uppenbart att ledare och spelare behöver sätt sig på skolbänken för att lära sig vad som gäller. Västerbottens Fotbollförbund hade ingenting med matchen att göra, men kan förhoppningsvis ta tag om utbildningsbiten. Det som hände ska inte behöva hända en gång till.

Apropå sport så ägnade jag kvällen åt att titta på den sjunde och helt avgörande matchen i semifinalserien i hockey mellan Frölunda och Brynäs. Det var spännande eftersom Frölunda låg på hela tiden, medan Brynäs gjorde målen. Det blev med andra ord, som alla hockeyintresserade förstås redan vet, Brynäs som gick vidare till finalspel med HV71 i bäst av sju matcher.

Jag tycker att det var väldigt roligt att Brynäs vann. Det räknas ju trots allt som ett lag från Norrland och det betyder något för mig. Att laget sedan slog ut Frölunda som gav Skellefteå AIK respass i första omgången av finalspelet gör ju inte saken sämre. Frölunda är ju regerande svenska mästare och hade nog räknat med att få spela final igen. Att Frölunda föll visar ju med ett visst eftertryck hur svårt det är återupprepa tidigare års framgångar.

Och det i sin tur demonstrerar med all önskvärd tydlighet hur duktigt det var av Skellefteå AIK att spela sex raka finaler. För visst var det väl sex gånger i följd som laget spelade i finalen? Eller var det ”bara” fem? Det kan ju i och för sig kvitta. Duktigt var det.

Det blir inte så långt det här inlägget. Dagen har varit god. Hustrun är på väg till Kairo för att gulla med barnbarnen, medan jag är kvar på hemmaplan. Alldeles nyss lyfte hustruns plan från Frankfurt och om drygt tre timmar ska hon vara framme. Just nu följer planets färd på Flightradar24.com. Jag gillar ju den sajten, men jag kommer inte att sitta uppe för att kolla in landningen.

Pyssel här hemma, bokläsning, lite snaskätning och tid framför datorn har fyllt min dag. Samt att jag ringt till en bekant i Stockholm som nu sitter ensam efter särbons död för en tid sedan. Hon uppskattade samtalet mycket. Det känns gott.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.