På utflykt söderut

Förmodligen var jag den enda som noterade jag jag inte gjorde något inlägg i går. Ganska tidigt på morgonen, för att vara en påskafton, satte jag mig i bilen och rattade söderut mot Sundsvall. Jag kom fram i god tid innan Systembolaget stängde, vilket jag var glad för. Jag hade nämligen siktat in mig på att köpa ett par ölsorter som tillverkas i Sundsvall och som bara säljs på butikerna i stan och dess närhet. Det går tydligen att beställa dem också. Nu fick jag bara tag på två av bryggeriets produkter, men det blir väl en lämplig start för att smaka av sortimentet. Nu gäller det bara att få dem källarsvala. Det ska jag åstadkomma när jag är hemma igen.

För nu är det besök hos dottern som gäller. När jag kom ner arbetade hon fortfarande, men jag väntade snällt i Ejes färghus till dess att det stängde. Efter någon timme i hennes kalla lägenhet – av någon anledning har hon bara cirka 17 grader inomhus (det är varmare i trapphuset) – åkte vi till en restaurang. Den heter Pinchos och en sådan öppnar i Skellefteå till sommaren.

Det är en kul restaurang. När man är där bokar man maten, som är miniportioner, via en app på telefonen. När maten är klar så ges det information om det på telefonen och då får man själv gå och hämta käket. Vi beställde lite olika saker, dottern och jag. Allt var gott och vällagat, som jag i alla fall kunde bedöma. Och jag är säker på att restaurangen i Skellefteå kommer att bli lika populär som den är i Sundsvall. Om jag förstått rätt så är det den som driver restaurangen i Umeå som även ska öppna hos oss. Och i Sundsvall fick vi veta att de som driver det stället snart kommer att öppna i Östersund. Så konceptet med små portioner à 30–40 spänn sprider sig.

Sedan var det snack nästan hela kvällen och när klockan blev halv tolv insåg jag att det var sent för att blogga.

I dag for vi ytterligare söderut för att hälsa på släkt och vänner i Iggesund och Enånger. Det var kul att träffa alla och sitta och prata, även om det var lite sorgligt att behöva hälsa på en av dem på att avlastningsboende. Det är ju inte så ofta numera som jag träffar dem och därför är det alltid kul och givande att ta sig tid att prata med dem och umgås med dem.

Ute i stora världen har det i dag varit folkomröstning i Turkiet om förslag till ny konstitution. Det är presidenten Erdogan och hans parti som drivit fram det förslaget som utmynnar i presidenten i stort sett blir enväldig i landet. Det är en farlig utveckling som Turkiet varit inne på under några år och som nu manifesteras av resultatet i folkomröstningen. För dessvärre ser det ut som att konstitutionsförslaget godkänns av en knapp majoritet. Jag har inte i skrivande stund hört något definitivt slutresultat, men när det var ett par procent kvar av rösterna att räkna ledde ja-sidan med 51,3 procent mot 48,7 eller något sådant för dem som absolut inte vill ge Erdogan mer makt.

Oppositionen vill efter det jämna resultatet att rösterna ska räknas igen, eftersom oppositionen av mer eller mindre uppenbara skäl tror sig ha sett tecken på att rösträkningen manipulerats. Vi får väl se hur det går med det kravet. Erdogan vill säkert inte att resultatet ifrågasätts. Han har ju nu fått all den makt som han vill ha på papper.

Jag tror att jag nöjer mig med detta för i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.