Budgetstrid väntar

I dag blev det till att åka norrut och hemåt igen. Dottern skulle jobba och jag hade bokat tid på däckfirman. Sommardäcken skulle checka ut från däckhotellet och deras plats skulle tas av vinterdäcken. Kanske var jag sen att byta. När jag stod utanför däckfirman och lyssnade på ljuden från bilarna på E4 så var det inte många som hade dubbade däck. Det blir ju ganska högt ljud av dubben. Det hör man väl när man står utanför.

Förmodligen blir ljudnivån inne i bilen också lägre. Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, men ska nu försöka vara uppmärksam på det. Om inte annat märks det väl på hur mycket man måste skruva upp ljudet på radion för att höra vad som sägs.

Ett i vanlig ordning långt möte med Sunnanå var även det inbokat. Goda kamrater och lättsamma, men samtidigt väldigt seriösa, människor gör att dessa möten inte känns särskilt långa ändå.

Det som hänt här i landet är väl inte så mycket. I alla fall som jag lagt märke till. Jag har ju inte alls hunnit med att följa nyheterna. Annat än de som kort redovisas i radions nyhetssändningar varje timme. Regeringen har presenterat sin vårbudget och det allra mesta var redan känt. Det blir höjda skatter och satsningar på försvar, polis och säkrare förlossningar bland annat.

Oppositionen är mycket kritisk och menar att regeringen helt försummar att i de goda tider som råder försöka minska de ökande skillnaderna mellan olika grupper i samhället. Det är lite tvärtom i förslagen och buden kan jag tycka. Att satsa på försvar och polis bland annat kan ju tyckas vara en borgerlig ”gren”, medan en satsning på att minska klyftor i samhället kan tyckas vara en traditionell socialdemokratisk ”gren”.

Nu ligger emellertid förslaget från regeringen som det ligger och det ska bli intressant att se hur oppositionen agerar. De borgerliga partierna i den forna alliansen vill ju inte att en del skatter ska höjas och införas. Det vill inte heller Sverigedemokraterna. Tidigare var det ju diskussion om det här och hur de forna allianspartierna tänkte sig att möta regeringens förslag. Det återstår väl att se hur de gör. Men jag vill inte riktigt tro på att partierna agerar så att en regeringskris uppstår, som måhända resulterar i ett nyval mindre än ett år innan nästa ordinarie val. Bättre då att försöka enas om en mer hållbar strategi.

Men jag tror faktiskt att det kan bli svårt att ens kunna samsas om en sådan inför nästa år. Jag har en bestämd känsla av att Kristdemokraterna inte kommer att samla ihop tillräckligt med röster i nästa val för att sitta kvar i riksdagen. Därmed existerar inte alliansen som den såg ut mellan 2006-2014. Jag tror, eller vill tro, att det parlamentariska läget efter nästa val blir sådant att en bred regering med deltagare från båda blocken vore det bästa för laget.

Men det är förstås bara spekulationer och tro. Verkligheten blir förmodligen något helt annat och vad den blir vet vi inte förrän verkligheten i form av framtiden är här.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.