Farlig psykologi

Skärpning anbefalles! Jo, det låter väl bestämt. Men den som jag riktar uppmaningen till är mig själv. Pensionärslivet innebär från tid till annan lite av en låt-gå-attityd, som i mitt fall innebär att det jag inte hinner med i dag skjuter jag upp till morgondagen. Vissa problem uppstår när det redan uppskjutna fördröjs ytterligare en dag. Så i morgon ska jag skärpa mig och göra det som jag måste få gjort.

Kvällen har hittills tillbringats framför tv:n och mer specifikt så tittar jag på den tredje finalmatchen mellan HV71 och Brynäs. Jag tycker ju förstås att Brynäs är det bättre laget, men efter full tid är det 3–3 och det ska bli förlängning. Det är i och för sig bra eftersom en förlängning visar att det är jämna och spännande matcher.

Men än en gång låter jag mig både fascineras och skrämmas av publiken. Nu får vi inte se så där väldigt många publikbilder, men det är uppenbart att publiken lever sig in i matchen. Engagemanget är det verkligen inte något fel på och det är väl, gissar jag, lika för alla lag som spelar i SHL och Allsvenskan i hockey. Och i de högre serierna i andra lagidrotter.

Det jag vänder mig emot är partiskheten. Allt som det egna laget gör är juste och bra, medan allt som motståndarna gör möts av protester. Jag har ju varit på några matcher själv och det man då har hört från upprörda supportrar är inte några vackra saker om vare sig motståndarlagets spelare eller domarna. Det tycker jag är fel. Lite känslig är jag mot det eftersom det finns en sådan där svart-vit tendens i samhället i övrigt också.

På nyheterna – i dag i SVT:s kulturnyheterna – togs den tråden upp igen. En forskningsrapport om extremism som Försvarets forskningsinstitut har gjort och presenterat upptar inte namnen på forskarna. Detta därför att de vill undvika hot av olika slag. Det är förstås ett tecken i tiden. Nazister och andra högerextrema grupper drar sig tydligen inte för att utöva våld och hot om våld för att få tyst på kritikerna. Det är ju utomordentligt fegt. De tänker ju inte på att den metoden visar vilket samhälle som de strävar efter och om de tänker sig att få fler sympatisörer så är det ju fel metod.

Men våldet ger resultat. Liksom hotet om våld. Det är ju mycket vanligt nuförtiden att journalister som granskar de högerextrema grupperna hotas till livet och faktiskt får en uppvaktning som inte är så trevlig. Saker kan förstöras. Många journalister kommer som en följd av detta att idka självcensur. Det är förståeligt, men förödande.

På hockeyrinken är spelet hårt och det sägs säkerligen i stridens hetta en del saker som spelarna nog inte skulle säga i andra sammanhang. Även så hos publiken. Men när det skapas en stämning och det är spännande och intresset för det egna laget stort – ja, då skapas också en stämning som är intressant ur ett masspsykologiskt perspektiv. När folkmassor skriker och drar och ett håll, så blir det farligt. Så känner jag och så har jag alltid känt och det spelar inte någon roll om det är folkmassor vid eller på en idrottsplats eller vid ett politiskt möte som agerar.

Nog om det. Matchen är slut. Brynäs vann i förlängningen för andra matchen i rad. Det är bara att bocka och buga för den segern och hoppas att den kommer att följas av flera så att hockeyguldet i alla fall hamnar i ett Norrlandslän. Det är så jag tänker.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.