Påverkan är självklar

Kommer terrordådet i Paris i går kväll näten polis sköts till döds att påverka den första omgången i presidentvalet på söndag? Ja, den frågan har så gott som alla medier ställt sig i dag. Mitt svar är att det självklart kommer att påverka valet.

Frågan är egentligen smått korkad, även om jag själv under min aktiva tid ställde den titt som tätt när det handlade om händelser strax före ett val. I sak är det ju så att allt vad som händer påverkar framtiden. Kanske är det inte märkbart omedelbart, men en påverkan sker. Ytterligare ett terrordåd i Frankrike så nära presidentvalets första omgång innebär med nödvändighet att väljarna kanske omprövar sina åsikter. Opinionen kan svänga.

Det svåra – ja, rent omöjliga – blir att analysera resultatet. Hur det nu kommer att bli. I valet ges svaret av väljarna. Och då är det fritt fram för spekulationer om hur resultatet skulle ha blivit om terrordådet inte hade ägt rum. Det är rena spekulationer eftersom ingen har svaret på hur resultatet då skulle ha blivit. Men var säkra på att det blir spekulationer både före och framför allt efter valet. Dessa kommer att fortsätta till dess att det blir dags för den andra och avgörande valomgången när de två kandidater står emot varandra som fick de flesta rösterna i första omgången.

Terrordåd eller inte inför den här valomgången så tycks det vara väldigt jämnt mellan de tre, fyra främsta kandidaterna. Det blir ett väldigt spännande val.

På söndag blir det också spännande av en helt annan anledning. Det gäller för mig och för en hel del andra människor. Sunnanå spelar på söndag sin första match för säsongen hemma på Electrolux Home arena. I år spelar ju Sunnanå i en lägre division än förra året. Laget är i princip helt nytt med många unga spelare. Jenny Svanberg är ny tränare och det innebär i praktiken en nystart. Motståndet på söndag står Luleåklubben Alvik för.

När lagen möttes för en tid sedan i en träningsmatch uppe i Arcushallen fick Sunnanå stryk. Men då var då och nu är nu. Sunnanå ställer ett annat lag på planen och laget har haft ytterligare tid på sig att träna och finslipa detaljer. Det ska bli kul att följa Sunnanå den här säsongen och jag har en förhoppning om att laget inte kommer att göra bort sig utan hamna någonstans i mitten av tabellen när säsongen väl summeras. Om inte något helt oväntat inträffar kommer jag att vara på plats för att se säsongspremiären i seriespelet.

Min dag har varit bra. En timme på Friskvårdskompaniet på morgonen var starten på dagen. Sedan hade jag tur. Jag fick under påskhelgen problem med en tand när jag tuggade mat – inte annars. Så efter gymmet stack jag iväg till Anders Sundh som är min tandläkare. Han var på påsklov men tandhygienist Lina Anundsson hade precis fått ett återbud så hon tog hand om mig och min tand. Jag vet inte riktigt vad hon gjorde, men hur som helst känns det bättre även nu på kvällen och tugga har jag kunnat göra utan att det gör ont. Så vi får tro att det håller i sig. Då får jag kanske behålla tanden ytterligare en tid.

Sedan har dagen gått med de vanliga sysslorna. Det känns tryggt.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.