Anpassade frågor?

Det är lika bra att börja med det som jag brukar sluta med – dagen har varit bra. Det har inte blivit så mycket gjort, men det gör ingenting eftersom det är lördag och då ska väl inte så mycket göras. Frampå eftermiddagen for jag till Sörvalla för att kika på när Sunnanås herrar spelade sin första match i division 3 för säsongen. Laget är ju nykomlingar i serien och mötte Gimonäs från Umeå. Det blev oavgjort, visade det sig.

Men redan i halvtid stack jag därifrån för att åka och handla. Det var kallt och blåsigt och i vanlig ordning hade jag klätt mig för dåligt. Får väl sätta på mig mer kläder till i morgon när Sunnanås damer spelar sin första seriematch för säsongen på Electrolux Home arena. Det ska bli spännande att se eftersom det är första riktiga värdemätaren på hur det unga laget står sig i den blivande konkurrensen. Oavsett hur det går så är säsongen lång och mycket hinner hända under alla matcher som stundar.

Som jag nog har nämnt tidigare vid något tillfälle så gillar jag SVT-programmet Smartare än en femteklassare. Jag har ju själv försökt få vara med, men stod mig inte särskilt väl i konkurrensen. Jag kom i alla fall till Luleå för en test och det får jag nog vara nöjd med.

Årets program har varit lite av en besvikelse för mig. Inte för att frågorna är för lätta eller för svåra eller för att programledaren Lasse Kronér har tappat stinget. Nej, frågorna är som vanligt en blandning mellan svåra och lätta – beroende på vad man kan, förstås – och Lasse Kronér är lika duktig och bra som han alltid har varit.

Dock tycker jag mig ha noterat att det är osedvanligt mycket folk från Göteborgstrakten som har fått komma fram. I mitt stilla sinne har jag frågat mig om det beror på att SVT vill spara lite pengar. Det är ju billigare att ta in folk från västra Sverige än exempelvis från norra delen av landet. Det är bara en fundering som uppkommit som en följd av mitt intryck var deltagarna kommer från.

Fler kändisar har det också varit. I dag var det Edward Blom, gastronom och kulturhistoriker, som stod för kändisskapet. Han var duktig och gick hela vägen fram till 125.000 kronor med två fusk kvar. Pengarna han vann skänks till Individuell Människohjälp, IM. Bra, det också.

Det märkliga var emellertid, tycker jag, att oavsett ämne var det många frågor som hade med mat att göra. Är det ett intryck som jag är ensam om? Jag vet inte. Men också på grundval av detta intryck började jag fundera på om frågebatteriet är anpassat till de tävlande. I alla fall när det gäller kändisarna. Jag kan förstås ha fel, men misstanken finns där. I de fyra program som återstår ska jag närmare hålla ögon och öron öppna för att se om det kan finnas någon koppling mellan mina intryck och det som är verklighet i form av vad som visas.

Och säkert blir det så att jag försöker komma med igen. Ribban är ju lagd både högt och lågt. Många har åkt ut på första frågan och andra har gått hela vägen till 125.000 kronor. Inte så många har öppnat 250.000-kronorsämnet och bara två – eller högst tre – har klarat denna sista fråga och därmed varit smartare än en femteklassare. Utgångspunkten för alla deltagare måste därför bli att man inte är smartare än en femteklassare. Den utgångspunkten är jag mycket trygg med.

Dessutom – som en liten parentes – har kunskapsfrågorna som ställs ingenting med smarthet att göra. I alla fall inte mina ögon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.