Inaktivitet blev drivkraft

Det jag inte kunnat göra tidigare har jag gjort i dag. Det känns bra. Alla papper är nu i ordning och allt som ska föras in i böcker finns på sina platser. Nu gäller det bara att fortsätta så att ordningen upprätthålls. Vilket kan vara lättare sagt än gjort. Jag känner ju mig själv…

En sväng ner till stan blev det eftersom jag skulle göra ett ärende. När det blev gjort och jag stod utanför dörrarna slog det mig att jag faktiskt inte hade något annat att göra. Bara gå runt i stan och se om man träffar på någon? Gå in i affärer och ”tumma” på varor? Det senare lockade mig inte. Jag är inte någon bra shoppare eftersom jag bara köper det som jag tycker att jag behöver. Och att gå runt i affärer för spontanköp av något är inte och har aldrig varit i min smak.

Jag tittade in till en bekant och pratade lite fotboll, men eftersom han jobbade och jag inte gjorde det, blev det inte ett särskilt långt samtal. Så jag åkte hem Känslan att inte ha något att göra blev så den drivkraft jag behövde för att sätta mig ner och få ordning på alla papper.

Mot kvällningen for jag iväg och diskuterade positiva och negativa framtidsbilder och varför vi har sådana med en bekants dotter. Det var intressant och familjen tackade mig med fika.

Det var min dag i korta drag. Ute i stora världen kärvar det betänkligt mellan Nordkorea och USA. Tonläget blir allt högre från båda sidor och det är inte någon bra utveckling. Den stora marinövningen som USA har tillsammans med Sydkorea har nu kompletterats med en atomdriven ubåt, vilket retat upp nordkoreanerna så till den milda grad att regimen hotar med att sänka USA:s hangarfartygs deltar i övningen. Dessutom hotar regimen i Nordkorea med att  slå till med ”supermäktig attack för att förekomma fienden”.

USA å sin sida sagt att landet ska stoppa Nordkoreas fortsatta utveckling av kärnvapen. ”Nordkorea är ett stort världsproblem, och ett problem som vi slutgiltigt måste lösa”, har president Donald Trump sagt.

Må det pågående ordkriget inte provocera fram några väpnade konflikter. Risken för att kärnvapen skulle användas i ett sådant läge är väldigt stor.

Nu drar jag nog snart ner gardinen för i dag och inväntar med spänning och glädje morgondagen för att se vad den kan föra med sig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.