Oroande i Arktis

Det kommer naturligtvis inte att beröra mig särskilt mycket. Ändå oroas jag en hel del över utvecklingen som min dotter och andras barn och barnbarn kommer att möta. Anledningen till denna oro för kommande generationer hittar jag i den rapport som 90 forskare har skrivit för Arktiska rådet, där Sverige är en viktig medlem. Det forskarna konstaterar är att temperaturen ökar mycket snabbare på Arktis än i övriga delar av världen. I och för sig funderar jag på varför det är så, att Antarktis klarar sig men inte Arktis, men det är just nu för mig en oväsentlig fråga.

Det jag hakar upp mig på är den snabba uppvärmningen. Forskarna utesluter inte att Arktis kan var utan havsis om redan 20 år. Från 1975 till 2012 har havsisen blivit 65 procent tunnare. Och mellan 2011 och 2014 har dubbelt så mycket is försvunnit som under perioden mellan 2003 och 2008. Exakt vad som händer när isen smälter bort vet förstås ingen med bestämdhet. Havsnivån världen över kommer att öka och sannolikheten är stor för att havsströmmarna förändras, som i sin tur på ett eller annat sätt påverkar klimatet.

Över huvud taget är den globala uppvärmningen ett hot mot framtiden som jag inte tror att vi tar på riktigt allvar. Parisavtalet var mycket betydande, men sedan det tecknades har det inte varit så många rapporter om hur det efterföljs och hur utvecklingen är i olika länder. I alla fall inte som har snappat upp. Och så är det med processer, vilket klimatförändringen får anses vara.

Det som händer sker i så små steg att de nästan inte är märkbara för gemene man. Då blir det heller inte någon uppmärksamhet i medierna om vad som är på gång. Så dyker det upp en forskningsrapport som den här jag refererar till och så diskuteras det en stund innan det faller i glömska igen. Om det nu inte sker andra saker som medierna anser vara viktigare än denna ytterligare rapport.

Redan nu har det talats om det och i sommar kommer det säkert att bli mycket skrivet och talat om den mycket påtagliga och svåra vattenbristen i stora delar av landet. Grundvattennivåerna långt upp mot södra Norrland har aldrig varit så låga som de är nu och det kommer ofelbart att leda till vattenbegränsningar i sommar. Faktiskt har flera kommuner redan nu utfärdat förbud att använda vatten till vissa ändamål.

Nog om det. Allt fler anser att spänningen stiger runt Koreahalvön där ordkriget mellan USA och Nordkorea fortsätter. Vi får se hur det slutar och hålla tummarna för att inget allvarligt dras igång. Ledarna för respektive land är ju inte att lita på precis. I alla fall inte enligt de värderingar och uppfattningar som de flesta av oss har.

USA-administrationen presenterade i dag ett förslag till skattereform. Den bygger mycket på skattesänkningar för företag men även för framför allt medelklassfamiljer. Det finns anledning att gå in närmare på det här senare när mer om förslaget är känt. Just nu har det bara kommit korta rapporter som jag har sett.

Min dag har varit god. Träning på morgonen och så litet annat som fyllt dagen. Jag är helt nöjd med den. Ett par handtag för att bistå bästa kompisen och en fika på Stigs förgyllde den blåsiga och litet kulna aprildagen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.