”Mina” lag förlorade

När idrottslag drabbar samman för en match så är det alltid lite spännande. Så tycker jag. Inte sällan har man ett lag som man ”håller på” och vill att det ska vinna. Ibland är det favoritlaget som spelar och då är det givet vilket lag som får ens sympatier. För min egen del har jag få favoritlag. Sunnanås damlag har jag följt genom åren i Skellefteå och när jag nu är engagerad i föreningen så är det klart att jag vill att det ska gå bra för tjejerna i laget. Och naturligtvis att det ska gå bra för herrarna som är nykomlingar i division 3 och för allt duktiga ungdomar.

Nu gick det inte så bra för tjejerna. De spelade borta mot ett förmodat topplag i serien och fick stryk med 4–2. Nåväl, det var bara andra matchen. En seger och en förlust på två matcher är helt ok för min del.

När det gäller hockey så tycker jag det är kul om det går bra för Skellefteå AIK. Men det är inte mitt lag. Modo ligger på något sätt och av något skäl, som jag inte är helt klar över själv, närmare mitt supporterhjärta. Men i finalspelet som klarades av i dag stod Brynäs och HV71 mot varandra i den avgörande matchen. Jag höll på Brynäs, men det hjälpte inte mycket. Brynäs tog silvret och det var väl vackert så. Viktigare för mig – egentligen – var att matchen var väldigt spännande med hård kamp under de tre perioderna och in i förlängningen. Matchen var underhållande och den gav mig behållning. Trots att Brynäs torskade i sudden death.

Om vi går upp till elitskiktet i fotbollen så är det Sundsvall som jag ”håller på”. Och Örebro. Men om de spelar och åker på förluster så gör det mig egentligen inte ett dugg. Starkare än så är inte mina sympatier för dessa lagen. För de andra är sympatierna ännu lägre.

Nej, jag är nog inte – om jag ska vara personlig en stund – inte den typen som blir deppad om något lag jag gillar förlorar eller som vägrar att ta in något negativt om det lag – eller den person – som man tror på. Som jag har varit inne på tidigare så kan jag bli en smula dyster när jag tänker på hur personer – kloka och sansade i många andra avseenden – nästan får en religiös tro på sin klubb eller sitt parti eller sin ledare.

Så var det ”färdigpratat” om detta för den här gången. Nu nära ord om att turkiska myndigheter har stängt ned uppslagsverket Wikipedia. I landet finns nämligen en lag som säger att övervakningsmyndigheten för telekommunikation kan stänga ner sajter som är obscena eller som hotar den nationella säkerheten. Den turkiska regimen gillar inte att det på Wikipedia finns artiklar som är kritiska mot landet. Specifikt handlar det tydligen om artiklar som säger att Turkiet samarbetar med ”terrorgrupper”, vilket förstås är med hänvisning till landets engagemang i kriget i Syrien.

Åtgärden visar med eftertryck att Turkiet under president Erdogan undan för undan stryper informationen till medborgarna och likaså inskränker medborgarnas friheter. Det är bedrövligt.

Med allt detta sagt kan jag avslutningsvis meddela att min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.