Mycket står på spel

I morgon blir det spännande i första hand för kommunledningen i Skellefteå. Då kommer representanter för företaget Northvolt till stan för att få en dragning av vilka förutsättningar som finns just hos oss att ta emot den planerade batterifabriken som ska byggas. Northvolt siktar på att anlägga den största batterifabriken i Europa där det ska tillverkas litiumjonbatterier. Anläggningen kräver 200 hektar och den ort som väljs ut kan se fram emot en investering på i runda tal 40 miljarder kronor. Flera tusen personer är tänkt att få anställning när allt är utbyggt och fabriken går för fullt.

Det är med andra ord mycket som ligger i potten när kommunledningen i morgon möter Northvolt. Den tänkta platsen ska gissningsvis visas upp och så får väl kommunledningen precisera fördelarna som man anser sig ha: rikligt med billig energi och närheten till Boliden som milt sagt har stor vana vid metaller. Bostadsbyggandet som planeras och ligger i så kallad pipeline är stort. Flygförbindelserna goda. Det enda som riktigt saknas är en väl fungerande järnväg.

Det senaste är intressant. Om Skellefteå – eller Luleå, som också kan vara aktuellt för lokaliseringen av batterifabriken – finns med i slutskedet blir det läge för förhandlingar och starka påtryckningar gentemot regeringen. För ett antal år sedan, ganska många har det väl hunnit att bli, lade ju regeringen om infrastrukturinvesteringarna i landet för att koncentrera insatserna till motorvägsbyggen i västra Sverige. Detta i samband med att Saabs dåvarande nya ägare, GM, skulle satsa på bilfabriken. Jag måste dock reservera mig för sanningshalten i detta. Om det var GM eller om det var någon annan, men en förutsättning för investeringen i bilfabriken var att kommunikationerna förbättrades.

Nu handlar det om en fabrik som kan ge upp mot 3.000 anställda enligt vad som sägs. Och då är det verkligen läge för att ordentligt trycka på för att få Norrbotniabanan till stånd. Då räcker det verkligen inte med att denna för näringslivet i norra Sverige så viktiga järnvägslänk bara går mellan Umeå och sopstationen i Dåvamyran.

I dagsläget är det tio platser som Northvolt ska välja mellan. Direkt efter besöket i Skellefteå åker man vidare till Luleå för att där informera sig om hur förutsättningarna ser ut. Ytterligare sex platser i Sverige och två i Finland ska undersökas och ganska snart – i juni eller juli – har företaget sorterat bort åtta av tänkbara platserna. Då börjar den verkliga prövningen av de kvarvarande lokaliseringskandidaterna. Det är bara att hoppas på att Skellefteå blir en av dessa finalister. Och skulle Skellefteå stå sig bäst i konkurrensen blir det ett lyft för stan och kommunen av ett aldrig tidigare skådat slag.

Apropå två finalister så avslutas i natt den pågående kampanjen som kandidaterna till det franska presidentskapet för. I det landet får man inte driva kampanj dagen före och under valdagen. Inga opinionsundersökningar presenteras. Det är en sund bestämmelse. Eller om det kan vara en praxis. Väljarna bör få en lugn stund på sig att samla tankarna inför det val som förestår.

Dagen har varit bra för mig med sedvanliga sysslor efter en träningstimme på morgonen. I kväll for jag ner till Sörvalla för att se Sunnanås herrar spela mot Heden, som håller till i Boden. Det blev vinst för Sunnanå och det var ju kul. I det goda vädret passade jag på att sitta en stund på balkongen och läsa en bok. I går cyklade och gick folk förbi på väg till eller från centrum. De var klädda i mössor och varma kläder. I dag såg jag flera som kom i kortbyxor och t-tröjor.

Det blir sommar fort när det blir varmt här. Men med tanke på de kommande dagarna så får man väl skoja till det under den kommande veckan med att säga att sommaren var kort. Den varade bara 5 maj…

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.