Rättsskandal har seglat upp

Jag borde förstås ha skrivit några rader om det redan i går. Men så blev det inte. Vad jag vill säga är att jag tycker att det är bra att förundersökningen om mordet på Kevin tas upp igen. Granskningen av fallet som Dagens Nyheter och SVT har gjort har visat stora brister i den utredning som 1998 konstaterade att ett brödrapar, då sju och fem år gamla, hade orsakat fyraåriga Kevins död. Nu har uppenbarligen så mycket kommit fram att förundersökningen tas upp igen och jag är nog inte den ende som hoppas att bröderna blir fria från den skuld som de belastats med under alla de år som gått.

I och med att de var så unga när Kevin mördades – att det var ett mord står uppenbarligen utom allt tvivel – blev det aldrig någon rättegång. Därmed har bröderna aldrig heller dömts, men alltsedan 1998 har de fått leva med skulden. Vad som nu visats är att det inte finns något annat än en polismans konstaterande att bröderna ”erkänt”. Ingen inspelning av detta ”erkännande” eller någon annan dokumentation finns inte. Det har också visats att bröderna hade alibi. Vittnesmål redan då talade om att bröderna inte ens varit på plats när brottet begicks. Dessa vittnesmål, som gavs från olika källor vid inte mindre än 14 tillfällen, sorterades tydligen undan.

Det är en rättsskandal som seglat upp och det är tack vare mediernas granskning som en rättelse nu kan göras. Det är inte heller första gången som mediernas granskning kan fria personer som har dömts för grova brott. Vilket förstås är glädjande utifrån mitt perspektiv då jag anser att medierna, de traditionella och etablerade som arbetar på det sättet som journalistik ska bedrivas, verkligen behövs. Granskning av rättsfall eller granskning av makten är nödvändig och viktig.

Kommunledningen i Skellefteå presenterade i dag sitt förslag till budget för de kommande åren. Jag ska ta del av den mer i detalj framöver. Klart är kommunen kommer att investera mycket pengar de kommande åren och att man kommer att låna slantar till dessa investeringar. I alla fall kommer nästan hälften av den totala investeringssumman att lånas upp. Det är något som det finns skäl att titta närmare på och sätta i relation till de tänkta investeringarna. Jag får be att återkomma i ärendet.

Just nu pågår den första semifinalen i Eurovisionsschlagerfestivalen. Vi får se hur det går för Robin. Kanske hans bidrag blir ett av de tio som går vidare till finalen på lördag. Vi får se. Hur det går engagerar mig faktiskt inte så mycket.

Det blir inte mer än så här. Dagen har varit god. En hjälpande hand till kompisen Janne och så fika och samtal på det. På Solbacken när jag gjorde ett ärende så träffade jag på Ingvar Gustafsson på Norrträd, vars yrkesskicklighet när det gäller trädfällning jag hade möjlighet att kolla in i oktober förra året. Det var kul att orda med honom.

Nu ska jag se hur det går för Robin.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.