Farliga tabletter

Nu har det presenterats en ny studie som säkert kommer att få effekter av något slag. I British Medical Journal har presenterats resultaten av stor undersökning som visar att vissa värktabletter ökar risken för hjärtinfarkt. Det handlar om sådana läkemedel som har ibuprofen i sig som exempelvis Ipren och Voltaren. Forskarna har granskat resultat från vårddatabaser i Storbritannien, Finland och Kanada och därmed kunnat analysera 446.763 personer. 61.460 av dessa fick hjärtinfarkt och när man gick in närmare i analysarbetet fick man fram att risken för hjärtinfarkt ökade med 20–50 procent om patienten använde värktabletter som innehöll ibuprofen.

På Läkemedelsverket här i landet är man inte förvånad. Det har varit känt tidigare att vissa av dessa receptfria läkemedel kan ge hjärtbesvär. Men det som Läkemedelsverket ser som nya uppgifter är att riskerna för hjärtproblem ökar redan under första veckan som medlet tas. Troligtvis kommer Läkemedelsverket att ordentligt analysera forskningsrapporten och det är kanske inte helt otänkbart att det det kommer att sluta med någon form av rekommendationer om hur stora intag som en patient kan göra eller med någon form av varningstext på paketen.

Personligen har jag mycket sällan använt Ipren. Bara någon enstaka gång. Skälet är förstås fånigt; jag gillade inte reklamen med den där blåvita gubben. I stället kör jag med Alvedon om och när jag tycker behöver en värktablett. Två stycken petade jag i mig i går efter tandutdragningen och som det känns just nu i skrivande stund är det fullt möjligt att det blir ett piller till innan jag går till sängs.

Därmed inte sagt att jag kan få hjärtsnörp ändå. Det finns ju så många andra orsaker till sådana. Vilket påminner mig om en av nyhetscheferna på Sundsvalls Tidning, Leif Edbom. Han gick inte i onödan till doktorn om han ens gick alls. Skälet var att han varit på en hälsoundersökning och fått utmärkta resultat på alla prover. När han gick därifrån sa läkaren att han ändå kunde falla död ner när han gick därifrån. Det tyckte Leif var utomordentligt korkat. Först nu blir jag varse att Leif dessvärre slutade sina dagar för två år sedan. Det hade jag inte en aning om.

Det blir inte så långt det här inlägget. Dagen har varit bra och den kunde inte ha börjat bättre än att få massage av Lena Thall. Sedan rullade dagen på och jag var glad över att kunna koncentrera mig på att skriva under några timmar. Nu under kvällen fick vi överraskande ett kärt besök av ett par som snart ska bli föräldrar. Det var kul att sitta och orda lite grann om ditt och datt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.