Läckan Trump

Vore det inte så allvarligt, så känns det nästan fånigt att gång på gång skriva om den amerikanske presidenten Donald Trump. Men det har inte i modern tid funnits någon president i det landet som utmärker sig så otroligt negativt som han gör.

Det senaste som kommit fram är att han, när Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov och Rysslands USA-ambassadör Sergej Kisljak besökte honom i Vita huset, delgav dessa två herrar ytterligt hemligstämplad information. Information som inte ens USA:s partners får del av. Det var tidningen Washington Post som först skrev om detta, vilket förnekades av Vita huset och av ryssarna ändå till dess att presidenten själv på Twitter sa att han gjort det. Och att han hade all rätt att göra det.

Det är så häpnadsväckande att man inte tror att det kan vara sant. Om vilken annan amerikan som helst skulle ha avslöjat denna ytterst hemliga information, som landet har fått genom en källa under absolut löfte att inte röjas, skulle denna person ha fängslats bums. President Trump hävdar sin rätt att dela informationen bland annat av ”humanitära anledningar”. Nu riskerar källan att bli avslöjad och det kan självklart få konsekvenser för den eftersom Ryssland är så djupt involverat i massmördandet i Syrien.

Trumps koppling till Ryssland, hans valkampanjorganisations koppling till Ryssland och hans administrations koppling till Ryssland tycks vara mycket större och mer komplex än några kan ana. Det är ytterst illavarslande av många skäl. Ryssland under sin president Vladimir Putin är ambitiös, milt uttryckt, när det gäller att stärka sin egen makt och Rysslands position i världspolitiken. Ända sedan Trump uppmanade ryssarna under sin valkampanj att hacka Hillary Clintons e-post har förstås Ryssland och Putin uppskattat initiativet. Det finns skäl att misstänka att Trump därmed öppnat många tidigare stängda dörrar för Ryssland att få veta vad USA gör, vet och planerar.

Och det som Ryssland eventuellt inte vet, talar presidenten själv om för dem! Hur kommer underrättelsetjänsterna i USA att reagera på detta? Ja, det får förstås framtiden utvisa, men jag kan tänka mig att de inte i framtiden och i fortsättningen kommer att tala om allt för presidenten. Donald Trump har flera gånger återkommit till att det finns läckor inom underrättelsetjänsterna, men den största och farligaste läckan är han själv! Men det inser han inte.

Det vore emellertid väldigt bra om allt fler republikaner inser det. Någonstans känns det som att Donald Trump inte kommer att klara sig hela mandatperioden. Det är förstås alldeles för tidigt att försöka ställa honom inför riksrätt, men det alternativet tycks vara ett alternativ som blir allt mer realistiskt för varje månad som går. Och skulle det vara så att han kan sitta kvar under sin mandatperiod, så är risken mycket stor att han kommer att ställa till med något elände. Detta som jag ser det i alla fall.

Vad detta elände kan bestå av ska jag inte spekulera i. Med det förslag som ska ersätta Obamacare när det gäller sjukvården så får miljontals människor det svårare att få vård. Det är en form av elände och det eländet drabbar i första hand många av just hans väljare. Ett annat elände är miljön, som negativt berörs av beslut som han har tagit. Ökad militär spänning runt Koreahalvön är ytterligare en sak som kan skapa elände för den händelse Trump plötsligt kommer på att han ska göra något som han tycker är bäst.

Det är nästan så att jag får be om ursäkt för att jag skriver om Trump – igen. Men det känns som viktigt för mig att få ur mig tankegångarna. Nu när jag har gjort det kan jag skriva om annat. Som exempelvis att min dag har varit bra. Faktiskt har jag inte någonting att klaga på.

Ett litet komiskt missöde kan jag förmedla. I spegeln såg jag ett skäggstrå sticka ut från kinden. Det skulle jag klippa av. Jag greppade saxen, siktade och klippte till. Jodå, skäggstrået blev kortare, men dessvärre klippte jag mig också i örsnibben. Inte så mycket, men klart kännbart. Varför läxan får bli att nästa gång jag försöker mig på en snabbansning av skägget så ska jag ha glasögonen på mig.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.