Vilken överraskning för mig

Det blev inte något inlägg på den här platsen i går. Det har sin helt naturliga förklaring. Naturlig – så här i efterhand. I går var det nämligen min födelsedag. Jag fyllde 70 år och som vanligt ville jag inte att den skulle uppmärksammas. Men vad jag inte visste var att mina kompisar Janne och Ann-Sofie tillsammans med hustrun och dottern hade kokat ihop en överraskning åt mig. Den var jag helt oförberedd på och helt okunnig om.

Redan på eftermiddagen sa hustrun att vi skulle iväg. Jag undrade förstås vart vi skulle, men fick inte något svar. Ivrigt knuffade hon ut mig ur lägenheten och utanför dörren stod just Janne och Ann-Sofie. Grejer packades in i bilen och så bar det iväg. Söderut längs E4. Vi svängde in vid Önnesmark och då förstod jag nog att vi skulle ut mot Bjuröklubb. Trevligt, tänkte jag, att ha en picknick på någon stenhälla nere vid havet. Att få sitta där och sniffa på doften från havet, käka god mat och bara ha det gott.

DSC04647.JPG

I morse var det klart väder och solen lyste upp både himmel och hav.

Väl framme så visade det sig att packningen var mycket större än jag hade anat. De hade hyrt lotsutkiken uppe vid fyren och vi skulle övernatta där. Det var en präktig överraskning och väl på plats installerade vi oss. Det blev god samvaro med många skratt, god mat (fjällröding och ren) och goda drycker. Länge satt vi och ugglade medan vädret utanför bjöd på dimma och senare intensivt regn. Men av det märkte vi inte särskilt mycket.

DSC04636.JPG

Gårdagskvällen och natten var dimmig och sedan kom regnet. Rikligt.

Efter god sömn njöt vi av utsikten, kollade in ett lastfartyg på väg söderut, käkade frukost och begav oss så småningom in mot stan. Det blev verkligen ett minnesvärt dygn för mig som jag uppskattade väldigt mycket. I planerna hade ingått att dottern skulle komma upp och vara som ytterligare en överraskning, men hon fick inte ledigt från sitt jobb. Hon kommer i morgon kväll i stället, vilket är verkligt välkommet.

DSC04655.JPG

Det är vackert från toppen av berget där lotsutkiken och fyren ligger.

DSC04676.JPG

Jag fascineras inte så lite av ljuset när vidderna är öppna och horisonten ligger långt borta.

Besöket på Bjuröklubb blev extra minnesvärt därför att hustrun jag en gång tidigare har varit där och då talat om hur mysigt det skulle vara att bo över där. Att tänka så tror jag många har gjort men blott alltför ofta faller sådana små önskningar i glömska när vardagen rullar på och det finns så mycket annat att tänka på.

Minnet av denna dagen kommer att stanna hos mig så länge jag lever och jag hoppas att det blir länge. Stort tack till mina närmaste för den överraskningen.

I dag har det inte blivit så mycket gjort. Väl hemma så blev det mest laddning inför derbyt mellan Sunnanå och Morön i division 1. Resultatet blev 2–2 och det är jag väldigt nöjd med. Tjejerna i Sunnanå visade kämpaglöd och vilja och i första halvlek hade Sunnanå ledningen med både 1–0 och 2–1.

DSC04726.JPG

Bupe Okeowo var en av tjejerna som kämpade väl och det var också hon som efter sex minuter gav Sunnanå ledningen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.