En bro för framtiden

Det var en präktig överraskning som de styrande i Skellefteå presenterade i dag. En centrumbro ska byggas. Vid den lokala folkomröstningen som ägde rum i samband med förra valet sade en majoritet av väljarna nej till en sådan bro. Det resultatet lovade den politiska majoriteten då att följa.

Dagens besked att en bro ändå ska byggas följdes förstås av den borgerliga oppositionens bestämda protester. Framför allt, verkar det som, protesterar de emot att Socialdemokraterna nu plötsligt sviker sitt löfte att följa folkomröstningsresultatet. Det anas trots allt att det finns en insikt om att ytterligare en bro över Skellefteälven behövs.

Jo, en sådan behövs och nu startar förmodligen debatten om var bron ska byggas. Den debatten har förts tidigare och det mesta talar väl för att huvudalternativet med en bro i Lasarettsvägens förlängning kommer att fortsätta att vara det förslag som majoriteten kommer att luta sig emot. Andra förslag är en ny bro – den kommande E4-bron – i Östra ledens förlängning eller en ny bro åt andra hållet – i närheten av Lejonströmsbron.

Tveklöst är det så att kommunens styrande måste titta på framtida trafiklösningar. Det byggs flitigt i stan och inte minst i de centrala delarna. Det kommer att öka trafikmängderna. Vad jag skulle önska, om man nu får göra det, är att planerare och politiker ser ordentligt framåt i tiden och verkligen försöker tänka utanför ramarna. När man nu sätter sig ner för att skissa olika lösningar finns det alla möjligheter att skapa ett centrum som tar vara på de snabba tekniska landvinningar som pågår. Vi får väl se hur det går.

Oppositionens reflexmässiga reaktion på beskedet i dag är i sig symptomatiskt för oppositionen. Nu tror man sig vinna röster på att högljutt ropa på att Socialdemokraterna bryter sitt löfte att respektera folkomröstningsresultatet. Jag är inte helt säker på att den taktiken går hem. Förhållandena har förändrats under den tid som gått från folkomröstningen och fram till nu. Förändrade förhållanden måste man som ansvariga politiker ta hänsyn till när centralorten i kommunen är inne i en sådan omvandling.

Det är också intressant att något studera folkomröstningar utifrån aspekten hur länge ett resultat ska vara giltigt. Vår lilla lokala folkomröstning var dessutom rådgivande. När det gäller hur länge ett resultat ska vara giltigt finns det bara få exempel på hur det förhåller sig i andra länder. Jag har för mig att det bara är i ett fåtal länder som har klart utskrivna regler för hur lång tid efter omröstningen som resultatet gäller. Ett av dessa länder är Ungern och om jag minns rätt så säger den ungerska lagen att resultatet gäller i två år. I en utredning som gjorts i Sverige, där utblickar mot andra länder har gjorts, sägs det att tiden för resultatet varierar mellan ett och fyra år.

Mot den bakgrunden är det alls inte orimligt att Socialdemokraterna nu bestämt sig för att ytterligare en bro ska byggas. Sedan får det väl bli en separat fråga och debatt om exakt var bron ska byggas och hur den ska finansieras. Blir det till att låna pengar till en sådan investering också? Det finns en risk för att skuldbördan ökar på ett smått dramatiskt sätt med allt som planeras och allt kan inte betalas av den förhoppning som finns att kommunen ska nå målet med 80.000 invånare – och därmed fler skattebetalare – om 12–13 år.

Ja, jag tror att det här får räcka för i dag. Klockan är ungefär 23 och det är ljust och trevligt ute. Fåglarna är än så länge tysta och vilar inför en lång dag i morgon. Framåt tolv, halv ett i natt blir det full fart på dem och jag brukar alltid ställa mig och lyssna på dem en stund innan jag går och lägger mig. Vindstilla och ljusa nätter har jag längtat efter sedan i oktober förra året. Och då gör det absolut inte någonting om temperaturen ligger en bit under tio plusgrader. Det är för mig fantastiska stunder som jag gärna ser tillbaka på under andra tider på året.

För mig har dagen varit bra. Dottern for hem till Sundsvall, men vi ses snart igen eftersom jag far söderut framåt veckoslutet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.