Stärkt ego för Trump

Jag skulle gärna ge en slant för att få veta vad alla stats- och regeringschefer som USA:s president Roland Trump har mött under sin första utlandsresa verkligen tycker om honom. Det sägs ju att första intrycket av en människa är det viktigaste och att det är den bild som då ges som blir den bestående. Eller i alla fall den som gäller längst. Det är svårt att bli av med den.

I fallet Donald Trump så har garanterat alla dessa människor som Trump har mött fått ett intryck av honom sedan tidigare. Via media har bilder, texter och videofilmer förmedlats av en person som ingen annan Gud har än sig själv. Ja, jag tycker att man kan formulera det så. Som han uppför sig och som han talar i offentligheten, så uppför han sig och så talar han säkerligen privat också. Det tror jag i alla fall, även om jag genom åren har lärt mig att den bild som sprids offentligt inte alls behöver vara den enda och den sanna bilden av en människa. Men med Trump är det annorlunda.

Jag tror inte att det finns någon anledning att tro att hans många gånger tölpaktiga framträdande i offentligheten bara är något som han visar upp offentligt. För att dölja att han är en mjuk, resonabel och klok person i det privata. Nej, det stämmer inte. Det går inte ihop för mig.

Jag är rädd för att hans beteende kommer att bli ännu lite värre efter denna sin första utlandsresa som president. Detta eftersom jag tror att hans ego har fått ytterligare näring genom att han under denna resa alltid har varit i centrum och att han – om inte annat så av diplomatiska skäl – bemötts med artighet. Det har han inte förstått. Hans slogan under  valrörelsen och även därefter har varit ”America first”, men efter att ha sett hur han ganska bryskt föser undan Montenegros premiärminister under Natomötet för att hamna längst fram, så får den slogan en ny innebörd. ”America first” betyder inte vad det låter som utan det betyder ”Me first”.

I dag har MIljöpartiet inlett sin kongress. Gustav Fridolin och Isabella Lövin valdes om språkrör, vilket väl var ganska givet. Men det mullrar i de miljöpartistiska leden och opinionsstödet hos allmänheten ligger enligt ett par opinionsundersökningar under fyra procent. Hur kongressen slutar och om och hur och i vilka frågor partiledningen åker på nederlag återstår att se.

Nu får vi se hur jag kan följa med i händelserna. I morgon beger jag mig ner på en liten resa söderut. Först till dottern i Sundsvall och därefter till södra Bergslagen, som jag ser det. Andra skulle nog säga att jag beger mig till norra delen av Närke. Det blir förhoppningsvis bra dagar och jag vill gärna tro att jag får dem att leva upp till mina förväntningar. För jag tycker att det ska bli så kul att träffa många goda gamla klasskamrater och andra igen.

Behöver jag dessutom säga att min dag har varit bra. Träningen på morgonen gjorde att jag kände mig stark en bra bit in på dagen. Och styrkan räckte till att dra runt dammsugaren i lägenheten. Det ni!

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.