På väg mot sommaren

I dag har jag farit söderut. Från ungefär fem grader varmt i Skellefteå när jag åkte iväg till 16-17 i Sundsvall när jag kom fram till dottern. Det kändes bra. Under vägen ner blev det grönare och grönare ute och när jag åkte genom Örnsköldsvik blev jag nästan chockad när jag såg äppelträd i full blom. Här i Sundsvall blommar häggen och sprider sin ljuva doft. När jag i morgon kommer fram till min destination drygt 40 mil längre söderut är det väl läge att se syrenen blomma. Kanske.

Vad vi har i Skellefteå som inte ens finns här i Sundsvall är i alla fall ljuset. Vid den här tiden – elvasnåret på kvällen – är det mörkt här jämfört med hur det är hemmavid. Men fler plusgrader för närvarande gör att jag förlåter mörkret.

Vad som hänt ute i stora världen vet jag inte så mycket om. Dottern och jag har umgåtts och har haft mycket att prata om så nyhetsprogrammen har sänts utan att vi kikat på dem. Gissningsvis rullar det på utan att vare sig dottern eller jag kan påverka det globala, eller ens det nationella, skeendet.

För hur skulle vi kunna göra det? På Sicilien avslutades G7-mötet utan att sex av de närvarande stats- och regeringscheferna kunde rubba USA-presidenten Donald Trump i hans uppfattning om klimatet. Först under veckan som kommer säger Trump att han kommer att ge besked om USA ska stå fast vid Parisöverenskommelsen eller inte. Han har utsatts för hårda påtryckningar från de övriga i G7-gruppen, men frågan är om han låter sig påverkas. Eller om han ska visa att han minsann kan stå emot vad andra säger och göra som han själv vill.

Kanske ringer han till sin ryske kollega och frågar Vladimir Putin om vad han tycker? Kontakterna med Ryssland fortsätter ju vara ett gissel för Trump och när han kommer hem igen efter sin veckolånga utlandsresa till Saudiarabien, Israel, Belgien och Italien där han i första vändan besökte påven Franciscus så kommer han att bli varse att kritiken mot honom och hans administration har ökat ytterligare.

Det om detta. Nu något helt annat. På vägen ner var det en dubbeldäckare som kört av vägen i trakten av Gumboda längs E4. Enligt vad som sades på radion har såväl passagerare och förare klarat sig utan skador. Men bussen stod fortfarande i diket och det var väl bara försynen som sett till att det fanns något att ”luta” sig mot för bussen så att den inte välte. Orsaken till olyckan har jag inte en aning om.

Men det är läskigt med olyckor där bussar är inblandade. Lyckligtvis inträffar de inte så ofta, men konsekvenserna kan bli mycket allvarliga.

Nu blir det inte mer för i kväll. Vi får se hur det blir de kommande dagarna. De blir fyllda av resor och aktiviteter både eftermiddagar och kvällar. Så kanske blir det inte uppdateringar vare sig i morgon eller på måndag. Vi får se vad som händer och vad det ges för tid.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.