Bergslagsturné

Jag tror faktiskt inte det har hänt sedan jag började blogga att jag inte skrivit något under två dagar. Men det har inträffat nu. Och skälet är enkelt; jag har kört bil och jag har hälsat på folk och jag har träffat mina gamla klasskompisar. Då ges inte tid att sätta sig vid datorn utan det känns betydligt mer konstruktivt och givande att sitta i goda samtal och ta promenader genom både kända och okända städer.

Under söndagen fortsatte jag ner mot Bergslagen och Närke. Jag hade gjort upp med min bror att vi skulle träffas, vilket var första gången på tre år. Vi har ju kontakt på telefon – eller ska man säga via telefon eftersom den erbjuder flera så kallade plattformar – men det är en annan och helt klart bättre metod att ses i verkligheten.

Senare under dagen blev det till att strosa runt i Nora. Trots att den stan ligger så nära Örebro, där jag växte upp, och Lindesberg, där jag gick i gymnasiet, har jag inte några minnen av stan. Jag måste naturligtvis ha varit där någon gång, men utan att det givit några bestående minnen.

Det är en liten pittoresk stad med mysiga mindre gator och härlig trähusbebyggelse. Flera gator är stensatta och inte asfalterade, vilket – bara det – ger en speciell känsla och stämning.

DSC04904.JPG

Längs Norasjön går en promenadväg och vissa partier där vägarna går upp mot stan igen är granna.

DSC04916.JPG

Nora är säkert en mysig stad att bo i, om man är lagt åt det lugna hållet. För det var sannerligen inte mycket folk ute trots gott väder. Jag har faktiskt inte en aning om hur stan, eller rättare sagt kommunen, styrs. Men man kan ju få en och annan inte helt positiv känsla av styret, när man går på promenadvägen längs sjön. Det finns en ö i sjön som turister kan skeppas ut till och båten som fraktar dessa turister har fått namnet – Plaskus!

DSC04915.JPG

Stillsamt frågar jag mig hur man kan döpa en farkosten till just det? För att det plaskar i vattnet när båten går över till ön? Eller för att det – kanske – var det mest udda och/eller kreativa namnet i någon tävling hos allmänheten om vad den kommunala båten skulle namnas till? Vad vet jag? Nu ligger i alla fall Plaskus väl förtöjd i väntan på sommarens turistinvasion. Som vanligt, enligt vad som sägs på bygden, kommer kommunen och den lilla staden att hårt lansera stans verkliga kändis – Maria Lang. Hon var nog den första deckardrottningen i landet och hon bosatte sig i Nora när hon blev pensionär och bodde kvar där till sin död 1991.

Så kommer vi till Lindesberg, där jag gick i skola. För två år sedan träffades vi i den klass som åkte till Rom på skolresa. Det var en härlig träff och i år har några av oss talat om att vi bör träffas oftare än vart tionde eller tjugonde eller trettionde år. Så det hela slutade med att vi bestämde att vi skulle träffas som i går, måndag. Nio av tio kom och vi hade hur kul som helst.

DSC04929.JPG

Vi träffades på stadens stadshotell och där finns en härlig altan. Det gick åt lite tankekraft och omflyttningar innan vi fick det att stämma med bord, stolar och soffor så att vi alla kunde rymmas och ingen skulle sitta offside på den ganska smala altanen. Till slut fick vi till det. Och där satt vi några timmar och snackade och trivdes i solen och värmen innan det var dags att gå en trappa ner där vi åt och drack gott och snackade bort hela kvällen och halva natten.

Det är ett härligt gäng och nu är det bestämt att vi ska ses just den 29 maj om två år igen. Såvida vi inte träffas tidigare.

Dagen i dag har tillbringats i bilen. Det är ju snudd på 80 mil upp hit från Lindesberg och det är fascinerande att se hur sommaren ser ut i olika delar av landet. I Lindesberg stod syrenerna i blom, men rapporterna från kamraterna som kommer från Skåne och Göteborg vet att berätta att där är de utblommade sedan länge. I Sundsvall blommar häggen och här uppe har – åtminstone bitvis längs E4 – inte björkarna ännu tagit fart.

I bilen var förstås radion på. Det stora nyheten, som kanske inte är så stor egentligen sedan Högsta domstolen beviljade en ny prövning i hovrätten i Umeå, är att Kaj Linna som suttit i fängelse i 13 år dömd för det så kallade Kalamarksmordet, nu släppts på fri fot. När domen kommer från hovrätten i mitten av juni får vi veta om han helt friats från misstankarna eller om hovrätten anser honom skyldig till något brott som skulle ha gett ett tidsbestämt straff. Vilket han förmodligen med viss råge i så fall har avtjänat.

Ja, nu blir det inte mer för i dag. Och de två dagarna utan uppdatering på denna sida är nu glömda, vilket inte är svårt eftersom det inte fanns något att glömma…

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bergslagsturné

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Ha det underbart!
    Uppsala här.
    Studentfest, fredag.

Kommentarsfältet är stängt.