Intressant seriestart

Om bara några minuter ska jag titta på första delen av den tyska serien NSU – hatets underjord, som SVT visar. Det ska bli intressant inte minst därför att nynazister har börjat göra sig hörda även i våra samhällen i dag, vilket jag tycker är förskräckligt. Sedan är det lite intressant också att se en serie som inte kommer från USA eller England. Utbudet av underhållning från det hållet är så dominerande att det är rent skönt att se något som producerats i andra länder med skådespelare som man aldrig tidigare sett. Så – jag återkommer och fortsätter detta skrivande när första avsnittet av de tre har visats.

Det var ett intressant program och fortsättningen ser ut att bli lika intressant. Men ett sammanfattande omdöme kan nog inte ges förrän seriens alla avsnitt har visats. Filmen bygger ju på verkliga händelser, även om det finns en del saker som ännu inte har bevisats och där författarna har byggt på vad som kan vara trovärdigt. Jag får återkomma.

Det blev utomordentligt sent det här. Jag fascineras en smula av vad som händer inom Moderaterna och Liberalerna just nu. Moderatledaren Anna Kinberg Batra gick i dag ut och sade att hon sitter kvar. En del ommöbleringar i partitoppen görs. Liberalernas ledare Jan Björklund gillar inte alls att Birgitta Ohlsson utmanar honom och han vill att det ska bli ett avslut så snart som möjligt. Han anser inte att det är läge att spilla bort tid på en personstrid när det gäller att bygga upp trovärdighet och politik inför valet som ”bara” är drygt 15 månader bort.

Med detta sagt konstaterar jag att dagen varit god mot mig. Träning en stund på morgonen, sedvanliga fredagsrutiner samt en vädersituation som ser ut att gå mot något stabilare och varmare väder. Det är nästan som man kan börja hoppas på att det snart blir över tio grader varmt på dagarna…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.