1–0 till Birgitta Ohlsson

Det kanske blir en medlemsomröstning inom Liberalerna ändå. En omröstning som ska ge valberedningen ett underlag om vilken av de båda kandidaterna till partiledarposten som ska föreslås landsmötet i november. I går gick ju partiledaren Jan Björklund ut med budskapet att medlemsomröstning inte kan ske eftersom det inte finns i partiets stadgar. I dag kontrade hans utmanare Birgitta Ohlsson med att förra landsmötet behandlade en motion och i svaret på den motionen sa partiledningen då att ”det är valberedningen som hanterar nomineringsprocessen vid val, och ingenting hindrar valberedningen från att hålla ett rådgivande provval bland medlemmarna om den finner det lämpligt”.

Så det så. 1–0 till Birgitta Ohlsson och nu dröjer det väl inte särskilt länge förrän valberedningen, som leds av Olle Schmidt, måste ta upp frågan och bestämma hur man ska göra. Gissningsvis talar det väl för att ett så kallat provval – eller medlemsomröstning – faktiskt kommer att äga rum någon gång i slutet av augusti eller i början av september. Det blir spännande.

Vinden har mojnat ute. Eftersom Sunnanås damlag spelade borta i Östersund i dag så kunde jag inte se den matchen. Jag blev väldigt glad när jag hörde att Sunnanå vann den matchen. I stället gick jag ner till Skogsvallen för att se Morön spela mot Thoréngruppen från Umeå. Morön vann också , men det var kallt att stå där. Vinden var kall och i vanlig ordning hade jag inte tillräckligt med kläder på mig. Så det blev till att stå med solen i ansiktet och vinden i ryggen. Sunnanås herrar vann även de sin match. Kul.

Risken är stor att det blir mer fotboll i dag. Finalen i Champions League spelas ju och den kan bli intressant att se. För faktiskt tycker jag att det är underhållande att se skickliga bollspelare, även om jag kan tycka att ju bättre de är att spela boll, desto bättre är de också på att spela skadade om någon nuddar vid dem.

Så gissningsvis blir det inte mer skrivet i dag. Vilket jag får vara glad för eftersom jag fick iväg det här inlägget i god tid före midnatt. Alltid något när det nästan inte finns något annat att skriva om än det jag har precis har ordat om. Fast det är klart – om jag skulle borra mig igenom nyhetsflödet så finns det tusentals ämnen som förtjänar uppmärksamhet även på denna lilla blogg.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.