Mycket hänger ihop

På vår nationaldag kom värmen. Ljuset finns här redan och i ytterligare två veckor blir det än ljusare. Vändpunkten är som alltid sommarsolståndet. Det känns trösterikt att veta att det ”bara” om sex månader och två veckor börjar vända mot ljusare tider igen.

I dag har moderatledaren Anna Kinberg Batra hållit sitt sommartal på Mosebacke i Stockholm. Enligt referaten från hennes tal är det tre områden som hon vill att partiet ska prioritera fram till valet nästa år. Det är jobben, integrationen och tryggheten. Det är förstås viktiga områden, men om min erfarenhet leder mig rätt så är jag övertygad att det är många andra frågor som kommer att hamna i fokus fram till valdagen. En fråga som jag tycker borde få bättre – och ständig – uppmärksamhet är hur vården och äldreomsorgen fungerar.

I runda slängar – om jag inte har fel – är det ungefär 20 procent av väljarna som är över 65 år. Lyckligtvis är de flesta friska och krya. Undersökning efter undersökning visar att vi ”gamlingar” bara blir piggare och piggare och friskare och friskare. Det senare är förstås en sanning med mycket modifikation. Ju äldre vi blir desto fler krämpor blir det. Även om man som jag har suttit på stjärten vid ett skrivbord största delen av arbetslivet, så slits kroppen. Förmodligen för att man suttit alltför mycket. Det är ju inte nyttigt har jag fått veta under senare tid. Men det är så dags att få den kunskapen. Det som gjorts och som man har levt är ju något som tillhör det förgångna.

Men även om fler lever längre och mår bättre, så är det väldigt många som drabbas av sjukdom och andra saker som gör att de måste få vård och omsorg. Och detta fungerar inte så bra här i landet som åtminstone jag skulle vilja att det fungerade. Jag kan tänka mig att fler tycker och tror som jag och mot den bakgrunden anar jag ett större intresse för dessa frågor när vi kommer närmare september nästa år.

Sedan är det ju också så att de flesta frågor som dyker upp på den politiska arenan hör ihop med andra frågor. En ökad trygghet skapas inte bara av flera poliser exempelvis. Och absolut inte när vi inte ens i dag förmår utbilda tillräckligt många poliser; det står tomma platser varje år på utbildningen. Trygghet handlar också om – tycker jag – att våra välfärdssystem fungerar, att det finns plats för oss när vi behöver vård och hjälp och att det då också finns personal som kan hjälpa oss.

Ja, det finns mycket att skriva om detta. Och mer kommer att skrivas lite undan för undan både av mig och av andra. Anna Kinberg Batra sa också under sitt tal i dag att hon tänker bjuda hem sina partiledarkolleger i den forna alliansen. Tanken är att de då vid hennes köksbord ska försöka hitta någon – eller några – gemensamma nämnare för att få fart på allianssamarbetet igen. Kanske är det värt ett försök, men min tro är ändå så här 15 månader före valet att det nog kommer att krävas en regering över blockgränsen som för utvecklingen vidare fram till 2022.

Vår dag har varit god. Vi hade bjudit oss själva till våra unga kompisar och vänner från Colombia. De har nyligen fått en son – Dylan – som vi ville titta på och försiktigt krama. Han har en smula ont i magen för närvarande, vilket han minsann talade om då och då. Men han är som alla nya världsmedborgare hur gullig som helst. Mest vilande dock.

I det fina vädret for vi ner till älven vid Lejonströmsbron för en liten promenad. Det var länge sedan vi var där. Tyvärr gick det inte så bra att gå långt för min del. Men jag njuter intensivt av det naturen ger så nära stan. Och häggen är på gång att blomma. Snart doftar det även så ljuvligt.

Det var lite vatten i älven och jag lät mig fascineras av en flugfiskare som vadat ut till mitten av älven.

Den ljusa kvällen fortsätter och som vanligt blir det nog så att jag står en god stund på balkongen och bara njuter av ljuset mitt i natten. I dag kompletteras det förstås med att natten inte blir så kall som den varit tidigare i år.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.