Ingen lögnare?

”Presidenten är ingen lögnare”. Det budskapet lämnade Vita huset i dag i samband med att både administrationen och president Trump genom sin advokat Marc Kasowitz kommenterade utfrågningen av den avskedade FBI-chefen James Comey. Denne fick inför senatens underrättelsekommitté berätta om sina möten och samtal med president Trump. Flera gånger angav Comey, under ed, att presidenten ljugit vid fem tillfällen. Detta tillstår förstås inte Donald Trump. Något annat är inte att vänta. Donald Trump har en lång historia av att aldrig någonsin medge något fel som han begått. Hela hans presidentvalskampanj var full av osanningar, vilket naturligtvis leder fram till att Vita husets kommentar att ”presidenten är ingen lögnare” också är en lögn.

Om jag förstått saken rätt pågår just nu fyra utredningar om Trumpadministrationens kontakter och kopplingar till Ryssland och ryska intressen. Vad dessa utredningar kommer att visa återstår att se. Men att den här saken kommer att leva länge under Trumps tid som president står utom allt tvivel. Kanske – och förhoppningsvis som jag ser det – kan frågan komma att leda till att Trump tvingas avgå i förtid. Karl´n saknar i mina ögon helt trovärdighet och tillit. Dessutom har han uppenbarligen stora brister när det gäller kunskap och erfarenhet samt därtill ett psyke som inte verkar helt normalt.

När det gäller valet i England så har det ju talats om att det skulle bli jämnt mellan Tories och Labour. Eller mellan premiärminister Theresa May och utmanaren Jeremy Corbyn. Exakta siffror får vi inte förrän valet är färdigräknat, men nog tycks det som att Theresa May ändå vinner med en större marginal än vad opinionsundersökningarna har visat. Dock får vi se vad som händer. Valresultatet kommer på ett eller annat sätt att få konsekvenser för engelsmännen när förhandlingarna om landets utträde ur EU drar igång. May anses av de flesta, tycks det som, vara en tuffare förhandlare än Corbyn. Det skulle leda till att England får bättre villkor än om Corbyn skulle bli ansvarig för förhandlingarna.  Allt detta ligger dock i framtiden och resan fram till och efter utträdet lär inte bli särskilt behaglig för Storbritannien.

Så lite om min dag. Den har ägnats åt målning. I går fick jag färg på kläderna, vilket jag inte riktigt gillar eftersom det är en icke vattenbaserad färg jag använder. Så i dag jobbade jag på i en t-tröja, vilket innebar att jag i dag i stället har färg på armarna. Som jag ännu inte har fått bort. Så nu syns det att jag försökt vara praktisk.

Målningen som syssla är dock ganska kul och jag ser fram emot att få lägga täckfärg på allt det som nu har grundats efter konstens alla regler. Ja, lite av grundfärgsmålningen är kvar – om inte annat för att göra slut på färgen i burken. Jag tror emellertid inte att det blir tid för målning i morgon. Men vad gör det? Allt arbete som skjuts upp finns ju kvar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.