Ny politikervecka drar igång

Jag är helt säker på att jag många gånger har skrivit om att jag aldrig har varit på Gotland under Almedalsveckan. Kanske är min känsla fel. Men det som början var tänkt att vara möten mellan politik, vetenskap och allmänhet har under åren utvecklats till något helt annat. Antalet arrangemang har ökat för varje år och förra året var det rekord – igen. Att jag inte har varit där beror nog mest på att jag skulle bli så stressad över vad jag skulle vilja vara med på och lyssna till och skriva om när jag samtidigt inte kan vara på allt. Att lyssna på partiledarna hade varit rutin, men allt det andra.

Almedalsveckan har nått den storlek där mycket har blivit oöverskådligt. Det har blivit ett arrangemang dit föreningar, organisationer, kommuner, landsting och statliga verksamheter åker för att – som det heter – knyta kontakter och visa upp sig. I mycket har det blivit ett jippo, tror jag. Jag kan naturligtvis ha fel.

Kanske har Almedalsveckan nått sitt kulmen. I år kommer inte Socialdemokraternas ledare och tillika statsministern Stefan Löfven att åka till Gotland för att tala. Han väljer i stället att tala på den i år nya politikerveckan i Järva utanför Stockholm. Det är ett arrangemang som kommit till genom Ahmed Abdirahmans försorg. Envist har han bearbetat partierna och i slutändan fått alla partier, inklusive Feministiskt initiativ, att ställa upp med sina partiledare.

Tanken är liknande den som byggde Almedalen. Det ska handla om politik, men det främsta syftet är nog att de ledande politikerna ska träffa befolkningen i förorterna som dras, enligt medierna, med så många problem. Eller kanske viktigare – att befolkningen i dessa förorter ska få träffa politikerna. Ahmed Abdirahman har ju lätt för att konstatera att valdeltagandet i dessa områden är lågt. Men han drivs av en genuin tro på att människorna i dessa områden är viktiga för Sverige både i dag och än mer i framtiden. Det är därför politikerveckan i Järva ordnas – för att göra båda parter, förortsbefolkningen och politikerna/partierna, medvetna om detta.

Jag önskar verkligen arrangemanget all lycka till i framtiden. Det har verkligen potential, som jag ser det.

Vilken härlig dag det har varit i dag. Varmt, soligt mest hela tiden och naturligtvis väldigt skönt. Detta tillsammans med andra nästan traditionella aktiviteter som shopping och sånt har gjort dagen till en väldigt god sådan för mig.

I morgon blir det fotboll för mig. Sunnanås damer möter Mariehem SK från Umeå på Electrolux Home arena. Mariehem är ett målsnålt lag som under sina åtta matcher hittills bara har gjort nio mål och släppt in fem. Men 13 poäng har de tagit. Det tenderar att bli en mycket intressant och spännande match.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

