Dramatiskt i Finland

Det händer minsann saker och ting i vårt östra grannland. I går avgick regeringen, men i dag meddelade statsminister Juha Sipilä att regeringen sitter kvar. Ograverad. Anledningen är att det sannfinländska partiet sprack i dag. 22 ledamöter i den finska riksdagen lämnade partiet och bildade en egen grupp i parlamentet – Nytt alternativ. Den gruppen har fler ledamöter än Sannfinländarna och därmed har regeringen fortfarande tillräckligt stöd i parlamentet.

Dramatiken var stor i dag. Juha Sipilä var på väg till president Sauli Niinistö och hans residens i Nådendal för att begära regeringens avgång. Men när han fick höra vad som hände i Helsingfors så vände han bokstavligen på klacken och meddelade att regeringen sitter kvar. Ministrarna från Sannfinländarna, som nu ingår i gruppen Nytt alternativ, sitter kvar.

Om det nu är så enkelt. Det finns röster som säger att regeringen ändå formellt måste avgå innan den kan tillträda igen. Hur det blir med den saken återstår att se.

I kväll har jag kikat på fotbollslandslagets träningsmatch mot Norge. Norge som nu leds av den tidigare förbundskapten för Sverige, Nigeria och Island – Lars Lagerbäck. Sveriges förbundskapten Janne Andersson lät flera spelare från matchen mot Frankrike vila och prövade i stället nya spelare. Jag tycker att det var en underhållande match och jag hade inte blivit ledsen om Norge vunnit den; det norska laget spelade bra. Tycker jag. Nu blev det 1–1 och det var ju ett broderligt resultat för broderfolken.

Dagen har varit helt fantastisk när det gäller vädret. Ni kan vara säkra på att jag njuter i fulla drag. Jag har ägnat mig åt målning och det är kul. Lite fascinerad är jag över det faktum att det hamnar så mycket målarfärg på mig. Gissningsvis gör jag väl något fel, men så länge det är mer färg på det jag målar, så bryr jag mig inte så mycket. Särskilt nu när jag börjat med täckfärgen som är vattenbaserad.

Och mer än detta blir det inte i dag.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

