Farligt läge i Syrien

Det får bli en väldigt kort historia det här. Klockan är mycket och jag var som vanligt uppe med tuppen – kändes det som. Ett gympass på morgonen och så nästan fyra timmar med målningen som jag åtagit mig. Eftersom jag försöker vara noggrann så tar det tid. Men nu har jag i alla fall kommit till täckmålningen, som ska ske ett par gånger för att det ska bli bra. Måhända fortsätter jag i morgon. Det börjar kännas som att jag vill ha det klart för att kunna lägga det bakom mig.

Nu på kvällen stack jag ner till Sörvalla för att kika på Sunnanåherrarna när de mötte Bergnäset. 1–1 slutade den matchen. Sunnanå gör det bra som nykomlingar i division 3. Ännu bättre skulle det nog gå för laget om spelarna fick till en ökad precision i passningarna. Detta bara som en passning från ett läktarproffs. Apropå fotboll så blev det oavgjort också i EM för Sveriges U21-lag mot hemmanationen Polen. Därmed anses chanserna att ta sig vidare väldigt små för Sverige som ju ändå är regerande Europamästare i den åldersgruppen.

Skogsbränderna i Portugal rasar vidare. Portugiserna och den över 2.000 personer stora räddningsstyrkan kämpar vidare och hoppas på regn och dämpad värme. Enligt meteorologerna ska regn komma inom något eller några dygn.

I Syrien har USA skjutit ner ett syriskt stridsplan, som amerikanarna menade attackerade de styrkor som USA samarbetar med. Då for Ryssland i taket och via utrikesminister Sergej Lavrov så uppmanas USA att respektera Syriens suveränitet! Jo, jo – och det gör förstås Ryssland sedan flera år tillbaka genom att ha lierat sig med landets president Bashar al Assad i hans oerhört blodiga krig mot den egna befolkningen. Något som Ryssland med liv och lust deltar i. Lavrov menade också att USA-ledda plan väster om floden Eufrat i fortsättningen kommer att betraktas som militära mål av syrier och Ryssland. Det låter som en farlig upptrappning av konflikten.

Nu blir det inte mer  för den här dagen. Jag har flera saker på gång förutom målningen och om något ska bli gjort får jag skärpa till mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

