Lite om flyg

Jag tror att jag har börjat upptäcka YouTube. Jodå, jag vet att där finns massor av det mesta och det är kanske därför som jag inte särskilt ofta bemödat mig om att gå in där och leta. Men i kväll så slumpade det sig så att jag fick tips om att kolla in en flygning på YouTube. Jag är ju intresserad av flyg och sådant som rör sig i luften – ja, även fåglar.

Så jag kollade videon och när den var slut dök det upp en annan och efter den ytterligare en. Och detta bara från en flygplansmodell! Det blev en del att titta på. Nyhetsprogrammen på tv glömde jag helt enkelt bort. Och så började jag förstå en sak. Nämligen att det nog skulle vara betydligt besvärligare att ta ett flygcert nu än det var för drygt 30 år sedan när jag tog mitt. I dag har elektroniken i de nya planen utvecklats väldigt och det vet jag inte om jag skulle fixa. Redan då, när jag tog certet, hade jag en smula svårt med det där att ändra frekvenser och hålla kontakt med flygledarna. Och då var det i stort sett bara frekvenserna som man behövde hålla ordning på så att man snackade med rätt flygledare.

I dag är jag hopplöst efter i den tekniska utvecklingen. Jag har förvisso en smartphone och jag har datorn hemma. Jag klarar det jag ska klara, men flera gånger kan det plinga i telefonen utan att jag kan utröna varför. Det är väl någonting, resonerar jag. Men det kan ju inte vara något viktigt, för då skulle väl någon ringa. Eller..?

Så med skärmar över hela instrumentbrädan och knappar till tusen skulle jag nog stå mig ganska slätt. Skillnaden är enorm jämfört med de årsmodeller av Piper Cherokee som jag flög. Ändå har jag fram till i dag inbillat mig att jag nog skulle kunna få ner ett plan på marken, ett trafikflygplan, om det skulle bli kris med piloterna. Skämtsamt har man ju alltid sagt att ner kommer man ju alltid, men att få ner en Airbus är nog inte så enkelt. Fast det skulle vara roligt att pröva – om någon talar om vilka knappar man ska trycka på. Inte roligt i verkligheten förstås. Jag gissar att pulsen skulle öka en smula i en sådan situation, men det finns ju simulatorer. Fast till en sådan lär man ju aldrig komma. De behövs för de professionella piloterna som regelbundet får öva sin förmåga att klara särskilda och mycket speciella förhållanden och situationer.

Jag minns att jag en gång fick göra ett jobb på SAS Flight Academy. Han som guidade mig runt i anläggningen noterade en simulator som hoppade och for på ett rent hiskligt sätt (tyckte jag). Min guide noterade torrt att övningsledaren nog hade dragit in piloten i ett väldigt – fiktivt – åskväder för att se hur hon eller han klarade av en sådan situation.

Målningen har gått bra och nu är det, om jag förstått saken rätt, bara tre gånger kvar innan jag är klar. Fast i morgon måste jag nog köpa mer färg. Det skulle ju se lite lustigt ut om allt är klart utom några kvadratmeter. Dagen i övrigt har varit mycket god. Vi väntar ivrigt på att de som fixar balkongerna ska bli klara. Golvet är spacklat två gånger, men ännu inte slipat. Och ingen matta är pålagd. Vi hoppas ivrigt att allt blir klart till midsommar. Återstår att se hur det blir med det.

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.