Bolagsminnen

1,2 miljoner kunder förväntade sig Systembolaget ha i dag. Dagen före midsommarafton är den dag på året när vi handlar mest alkohol, sägs det. Så har det nog alltid varit. Jag minns när jag jobbade på Systembolaget. Det gjorde jag under sommarlov och alla lördagar från 1964–65 någon gång fram till 1971. En dag före midsommar arbetade jag på butiken som låg på Engelbrektsgatan i Örebro. Vi hade tio kassor som var öppna hela dagen och året måste ha varit 1967-68.

Det var kö framför alla kassor hela dagen och när vi räknade ihop dagskassorna för att stämma av dagens försäljning visade det sig att alla kassorna hade över 40.000 kronor i kassalådorna. Fortfarande minns jag att butikschefen Torsten Winqvist samlade ihop alla pengarna och lade dem i prydliga högar på bordet i fikarummet. Så mycket pengar har jag aldrig sett vare sig förr eller senare. Över 400.000 kronor. Och då ska ni veta att en 75:a Koskenkorva kostade cirka 30 spänn.

40.000 kronor då i 1968 års penningvärde motsvarar 341.270 kronor i dag. Så när dagen före midsommaraftonen var över den där gången på Engelbrektsgatan i Örebro så låg det motsvarande cirka tre och en halv miljon kronor (enligt dagens penningvärde) där på bordet. Det var en häftig känsla, vill jag minnas, att se alla dessa pengar.

Märkligare än detta är i historiens ljus att butikschefen som kallades för ”Totta” pulade ner pengarna i små påsar och alla påsar i sin stor portfölj. Sedan tog han cykeln ut på bakgården, cyklade genom två parker fram till banken som låg vid Krämaren, där han bankade påsarna. Jag tror inte att det någonstans i dag finns en butikschef som drar iväg på cykel med 3,5 miljoner kronor i väskan för att komma till banken. Allt det där sköts förmodligen av säkerhetsföretag nuförtiden. Men då var då och nu är nu. Fast det är kul att tänka tillbaka på. Samhället var med de glasögon man har på sig nu så väldigt mycket mer oskyldigt än det är nu.

När jag jobbade på bolaget i Örebro lärde man känna många i det så kallade A-laget. Det var fina gubbar – det var enbart män som hamnat snett av olika orsaker. Jag har övertygat mig själv att tro på att om det varit någon fått för sig att ta pengarna från ”Totte” och någon i A-laget skulle ha sett det, så skulle denne eller denna göra allt för hjälpa ”Totte”. De var ju lite beroende inte bara av alkohol utan även av att han via sin personal kunde vara lite överseende med en lätt fylla när de handlade med sina hopsamlade pengar. Den billigaste vinflaskan kostade ju bara 3.25 och det var många gånger som de framåt lunchtid kom in med en lätt berusning och lade upp någon krona och så bara ören ner till ettöringar för att få en Villafranca.

Min dag har varit god. Jag har målat en sväng och nu är det bara två gånger kvar innan jobbet kan anses ha bli gjort. Jag får väl avvakta gott väder. Det är inte så smart att måla när det regnar på det som ska målas, förstod jag i dag. En del förberedelser för morgondagen har jag hunnit med, men dagens höjdpunkt var massagen som jag fick av Lena Thall i morse. Axlar och nacke behövde sig en ordentlig omgång efter all målning. En del inläsning och förberedelser för kommande artikelskrivande har också hunnits med.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.