Besvärande brist

Söndagarna brukar inte bjuda på många knop – om man uttrycker sig på det sättet. Den här söndagen slog nog ett rekord för jag kan så här mot kvällningen inte med bästa vilja i världen hävda annat än att det inte blev en enda knop. Superslappt har det varit. Dock hävdar jag med en viss bestämdhet att man ska unna sig sådana dagar också. Och detta trots att jag är pensionär som sannerligen inte har för mycket att göra. Till mitt eventuella försvar för inaktiviteten för jag gärna fram det under förmiddagen och en bit på eftermiddagen griniga vädret med blåst, regn och kall luft.

På min lista över vad som ska göras i morgon finns det flera saker. En del av dem vet jag kommer att ta tid, så efter träningen på morgonen är det väl bara att skärpa sig och agera effektivt. Jag är säker på att allt kommer att ordna sig helt enkelt därför att det som ska göras måste fixas.

Nu, när jag talat om vad jag inte har gjort, kan det kanske vara läge att skriva om något annat. Jag ser till exempel att installationsbranschen – el- och VVS – har en jättebrist på personal. Enligt beräkningar som gjorts så kommer den bristen att hämma byggandet framöver.

260 kommuner av landets 290 har bostadsbrist. Fram till 2025 ska eller måste 700.000 bostäder byggas för att bostadsbristen ska raderas ut, enligt. Men enligt Installatörsföretagen, som är branschorganisation för elteknik- och VVS-företag, så kommer bara 450.000 bostäder att kunna byggas fram till 2025. Dessutom råder det ju brist på byggnadsarbetare, men det är förmodligen mer känt än att det också råder brist på elektriker och VVS-tekniker.

Nu är det ju sannerligen inte bara bostäder som byggs. Det byggs även mycket annat som industri- och kontorslokaler. Till detta kommer att det också finns målsättningar om energieffektiviseringar i byggnader och renoveringar av det så kallade miljonprogrammet.

Här i Skellefteå behöver man inte gå många steg förrän man ser hur mycket det byggs. Byggnationerna i stan kommer att fortsätta i många år enligt de planer som finns och som bland annat Norran har redovisat. För privatpersoner som behöver få något gjort och som behöver hjälp av en byggnadsarbetare, elektriker eller VVS-tekniker kan det dröja innan den hjälpen kan ges.

I går träffade vi på en bekant uppe på Solbacken som är byggnadsarbetare på ett litet större byggföretag. Den firma som han jobbar på har jobb inbokade en bra bit in på nästa år. Även mindre firmor har jobb som sträcker sig halvårsvis eller ännu längre framåt.

Det är naturligtvis roligt och positivt att det byggs mycket och att det kommer att fortsätta byggas inom överskådlig tid. Hur man ska råda på personalbristen är en fråga som pockar på svar. Det finns många tankegångar från många tyckare och experter om hur det ska gå till. Personligen tycker jag att branschen skulle vara väldigt intressant för många ungdomar. Väljer de att gå en yrkesförberedande linje i gymnasiet kan de vara ute på marknaden och tjäna pengar om tre år. Än snabbare borde det gå för många av våra nya medborgare. Jag känner en kille i Luleå som har gjort arbetsprover inom byggbranschen som blev mycket väl godkända. Men fick han jobb? Nej, det blev studier på SFI, vilket han i och för sig behöver. Men nog skulle han kunna jobba utan dessa språkkunskaper; det finns ju väldigt många exempelvis polacker som jobbar i underentreprenörfirmor vid större byggen utan att kunna prata svenska särskilt väl.

Nåja, jag tror att det bland våra nya invånare och medborgare finns dem som har erfarenhet från olika branscher och då branscher som behövs vid byggnationer. Regler och bestämmelser här i landet är förvisso på många sätt mer detaljerade och bättre än de som råder i många av de länder från vilka flyktingarna har kommit. Men med bra handledning ska det fungera, tänker jag. Å andra sidan har jag också flera gånger hört att inte alla gymnasieungdomar på yrkeslinjer alltid kan få praktik. Och det beror på att firmorna har så mycket att göra att de inte har tid att vara handledare. Det är bara jobb under normal arbetstid och på kvällar som gäller för att de ska hinna med allt vad de har åtagit sig.

Men nu – nu ska jag sluta för dagen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.