Dagens glada nyhet

Dagens glada nyhet och dagens snackis i Skellefteå bör ha varit att Northvolt, företaget som planerar att bygga Europas största batterifabrik, nu har sållat ut två huvudkandidater till var fabriken ska etableras. Skellefteå är ett alternativ och Västerås är det andra alternativet. Chanserna att Skellefteå ska utses som den bästa platsen för fabriken har därmed ökat dramatiskt. Det är positivt. Väldigt positivt.

Det som nu kommer att hända är att de två alternativen undersöks närmare. En avgörande faktor kan bli den miljöprövning som måste göras och den har Northvolts företagsledning förhoppning om ska gå väldigt snabbt. Redan nästa år ska, enligt planerna, fabriken börja byggas. Om jag har förstått rätt ska en första produktionslinje vara klar året därefter – 2019. 2023 ska fabriken vara helt utbyggd och då har det investerats svindlande 40 miljarder kronor. Det har figurerat olika uppgifter om hur många personer som fabriken kommer att anställa. Någon uppgift talar om 2.400 personer och några andra allt från 2.500 till 3.000.

Den ort som slutligen väljs – vi för naturligtvis hoppas på att det blir Skellefteå – får sätta ordentlig fart på bostadsbyggandet. Eller i alla fall fortsätta att hålla farten, vilket i alla fall gäller för Skellefteå. Mer än 1.000 bostäder är ju planerade att byggas under de närmaste åren och det är i stort sett bara för att komma ikapp med bostadsbristen som råder. Gissningsvis finns det redan planer inom kommunen på vilka områden som kan börja bebyggas med bostäder förutom de som redan är planerade. Översiktsplaner och detaljplaner måste tas fram innan sådan byggnation kan börja och planarbeten brukar ta tid.

Skulle det bli så att fabriken lokaliseras hit, så blir det också väldigt viktigt att Norrbotniabanan börjar byggas snarast möjligt. Kunde regeringen en gång i tiden lägga många infrastrukturinvesteringar på is bara för att Saabfabriken skulle vara kvar (tror det i samband med att GM tog över) och en motorväg skulle byggas från Trollhättan ner mot Göteborg, borde det vara möjligt för regeringen och deras myndigheter att omprioritera infrastrukturinvesteringar i det här fallet också.

När man under årens lopp har har vant sig att nyetableringar kan skapa 20 till 50 nya jobb eller att ett företag får en order som innebär nyanställningar så är den tänkta personalstyrkan på mellan 2.400 och 3.000 personer av ett nästan ogripbart format. Det är nästan så man funderar på om det verkligen kan vara sant. Och håller satsningen för framtiden? Jo, nog finns det ett ökat behov av batterier om transporterna ska ställas om så att inga utsläpp sker från vanlig trafik och tung trafik.

Funderingarna får man väl behålla för sig själv så länge. Tids nog visar det sig hur det blir och förhoppningarna får knytas till att Northvolt har rätt i sina beräkningar och inte minst att de får fram finansiering till jättesatsningen.

 

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.