Vad förstör rönnarna?

Det är ett antal år sedan som häggarna i Skellefteå täcktes av häggspinnmalens larver. Träden blev helt inklädda av de trådar som malens larver lämnar efter sig i träden och på marken nedanför. Det såg verkligen inte alls trevligt ut.

Nu är det något som har gett sig på rönnarna. Vid norra rondellens södra sida in mot Torsgatan finns det ett antal mindre rönnar som är täckta av något som ser otrevligt ut. Jag vet förstås inte vad det är, men jag kan tänka mig att det är något liknande häggspinnaren. Men som ger sig på rönnar i stället. Utanför vårt fönster finns också rönnar och det är även där små tussar runt de klasar som ska bli rönnbär senare. Vi får väl se om det sprider sig.

Sprider sig gör de väldiga skogsbränderna i Kalifornien i USA. Det har varit väldigt torrt länge där – flera år – och när skogen tar eld blir det stora bränder som är svåra att bekämpa. I går var det en liten snutt på något av nyhetsprogrammen som jag tittade på och då sades det att det var ett tiotal större skogsbränder som rasade.

Nu när jag sitter och skriver minns jag plötsligt att jag för väldigt många år sedan, när jag var i 20-årsåldern, fascinerades av berättelserna som brandbekämparna i Kanada förmedlade. Om jag inte minns helt galet så närde jag nog under en tid en dröm om att kunna åka över och utbilda mig till brandman där. Det var ju tuffa pojkar som arbetade med dessa bränder och jag ville väl vara en tuff pojke. Nu blev det lyckligtvis ingenting av det utan karriären blev en helt annan och en som jag är både glad och stolt över.

Finland, Norge och Island är några länder som har olika typer av skatt på socker. Nu läser jag att vår svenska regering i alla fall inte avfärdar tanken på att införa någon form av skatt på socker även här. Detta skulle i så fall ske av hälsoskäl och för att bekämpa den utveckling som sakta men säkert gör svenska folket mer överviktiga. Det som ventilerats från regeringens sida är att då även komplettera en sådan skatt med mer gymnastik- och idrottslektioner i skolan. 100 timmar till talas det om och då förutsätter jag att det handlar om 100 timmar till under hela grundskoletiden.

Jag vet inte om jag är särskilt förtjust i en skatt på socker. Även om några av våra grannländer har en sådan så kan vi också konstatera att Danmark en gång hade en sådan skatt, men den avskaffades eftersom den inte gav någon effekt. Nog tror jag att andra metoder som en påverkan av allmänhetens attityder genom information kan vara nog så effektiv för att bromsa sockerkonsumtionen. Mer idrott i skolan skulle jag däremot inte ha något emot. Min bestämda känsla är att alltför många ungdomar rör sig alltför lite för att det ska vara hälsosamt för dem.

Min dag har, så här avslutningsvis, varit bra. Nattsömnen till denna dag var minst sagt minimal. Men det var ingen ursäkt för att låta bli träningen på Friskvårdskompaniet i morse. Sedan har det blivit skrivande fram till tidig eftermiddag och därefter har jag bara tagit det lugnt. I morgon blir det väl en annan dag med mer aktiviteter hoppas jag.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.