Något från dagen

Nu är USA:s president Donald Trump i Europa igen. Närmare bestämt i Frankrike och Paris där han i morgon ska fira den franska nationaldagen tillsammans med den franska presidenten Emmanuel Macron. Nu är det ju inte så precis att Donald Trump åker runt till europeiska eller andra länder bara för att fira deras nationaldagar. Den formella anledningen till besöket i Paris är att det är 100 år sedan som USA gick in i det första världskriget på Frankrikes sida. Det gör Frankrike till det första landet som USA allierade sig med. Så relationerna mellan länderna sträcker sig långt tillbaka, även om det till och från har funnits så kallade fnurror på tråden.

Under presskonferensen uppgav Trump plötsligt att något kan hända med Parisavtalet: ”Om något händer, kan det bli underbart, men om ingenting händer, är det okej också. Vi får se vad som händer.” Det är ett uttalande som nog får anses som typiskt för president Trump. Hemma i USA uppger många källor att det är fullständigt kaos i Vita huset efter de snart dagliga avslöjandena om Trumps och hans familjs och nära medarbetares kontakter med Ryssland. Trump själv säger att stämningen i Vita huset är ”underbar”.

Jo, jo – underbart är kort, heter det väl i talesättet och då sätter jag mitt hopp till att hans presidentskap avslutas så snart som möjligt. Detta sagt även om vicepresidenten inte är någon stjärna på min himmel heller. Men låt i alla fall inte det hända att Donald Trump väljs om för en andra mandatperiod. Han har ju redan haft åtminstone en insamlingsgala där han börjat ragga pengar för nästa presidentvalrörelse. Så tidigt har väl ingen annan president börjat sin omvalskampanj.

Det var en hemsk olycka som inträffade i Ludvika i dag när en byggnadsställning över järnvägen (det ska byggas en bro över järnvägen) plötsligt rasade. 18 personer sägs ha skadats varav fyra allvarligt. Tydligen var det när bron skulle börja gjutas som något hände och ställningen som ska bära upp den blivande bron rasade samman.

Det är sällsynt med sådana här olyckor. På rak arm kan jag bara minnas två. En underdimensionerad balk vid något köpcentrum utanför Stockholm gav vika varvid en del av en byggnad rasade ner över gatan nedanför. Sedan var det väl i samband med bygget av Höga kusten-bron – eller om det var vid någon av de broar som byggdes i samband med den nya vägdragningen av E4 alternativt en järnvägsbro – som en byggnadsställning rasade. Flera år efter den händelsen har jag för mig att företaget dömdes som ansvariga för olyckan. Detaljerna minns jag inte.

Det blir naturligtvis noggranna undersökningar av händelsen i Ludvika. Viktigast av allt är att finna orsaken till varför olyckan inträffade, så att åtgärder kan vidtas som förhindrar upprepningar på andra håll i landet.

Min dag har varit bra. Massagen som jag fick av Lena Thall i morse kommer jag förmodligen att få känna av under några dagar framöver. Det visar ju att den tog som den skulle. Sedan har det blivit målning av möbler, som fortfarande är lika kul. Det blir lite av den varan också i morgon. Så länge färgen räcker till finns det alltid något som kan behöva piggas upp. Så resonerar jag i alla fall. Just nu.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.