Publik önskas

160.000 biljetter var sålda i förväg till Europamästerskapet i damfotboll som äger rum i Nederländerna. Turneringen började i går och i dag var det dags för Sverige att träda in i tävlingen. Mot svåra Tyskland klarade de svenska tjejerna oavgjort 0–0. En poäng säkrades och det är jag glad för. Kallt hade jag räknat med förlust eftersom Tyskland hittills alltid har besegrat det svenska landslaget i EM-, VM- och OS-matcher.

Att det är så många biljetter som sålts tyder på att det är stort intresse för damfotboll ute i Europa. Gissningsvis sitter det ganska många hemmavid också framför tv-apparaterna för att kolla in när landslaget spelar. Själv försöker jag se flera matcher. Sandra Betschart, som spelade i Sunnanå 2013 och 2014 är ju med i landslaget som Schweiz skickat till Nederländerna. I den svenska landslagstruppen finns Hanna Glas och Julia Spetsmark – också tidigare spelare i Sunnanå – med. Jag har för mig att det finns ytterligare en spelare med i något landslag som spelat för Sunnanå på Norrvalla, men i hastigheten kommer jag inte på vem det är.

Under sändningen i dag fick jag lära mig något nytt. Tänk att man skulle bli 70 bast innan det stod klart för mig att Holland, som jag nästan alltid har sagt att landet heter, bara är en del av landet. Landets namn är Nederländerna och det borde man ju ha fattat för länge sedan eftersom det heter Nederländerna på alla andra språk. Varför Holland varit och är det dominerande namnet för svenskar genom alla år vet jag inte. För folk från Nederländerna som flyttat hit och/eller snackat med svenskar måste det ju ha låtit litet knäppt. Det är ju som om människor från andra länder skulle benämna Sverige som Västerbotten. Men nu när kunskapen finns så är det bara att tillämpa den.

För att knyta an lite till publikintresset för damfotboll ute i Europa och för den här EM-turneringen, så kan jag inte låta bli att önska att det vore fantastiskt bra om svenskarna i betydligt högre grad börjar gå och titta på damfotboll. Jag kollade publiksiffrorna. I damallsvenskan är det bara tre lag – Eskilstuna, Piteå och Rosengård – som har ett publiksnitt på mer än 1.000 personer. Totalsnittet är 820 personer och för det lag som ligger sist i publikligan, Limhamn Bunkeflo, är hemmasnittet inte ens 300 personer på läktarna.

I Elitettan, den näst högsta serien för damerna, är det Assi från Norrbotten och Umeå från Västerbotten som leder ligan. Snittet för Assi är 431 och för Umeå 402 personer. Tio av de fjorton lagen har ett publiksnitt under 300 personer. Den dåliga publiktillströmningen märks också väl i division 1 Norrland där Sunnanå och Morön spelar. Eftersom jag är engagerad i Sunnanå så önskar jag självklart att så många fler skulle söka sig till Electrolux Home arena. Nästa hemmamatch är 12 augusti, för den som vill veta. Men det hinner jag påminna om många gånger fram till dess.

Eftersom det varit fotboll som dominerat kvällen blev det ett sent inlägg. Kort kan jag meddela att dagen har varit bra. Till största delen har den ägnats åt skriverier, som jag tog tag i efter träningen på Friskvårdskompaniet i morse.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

