Kallt i rekordvärmen

Visst har vi haft fina dagar i år. I maj var det som sommar några dagar. Likaså i juni. Vi har sett hägg och syren blomma och vi har känt ljuvliga dofter från dem. Det är gröna löv på träden och medeltemperaturen är över tio grader per dygn. Det tyder på att vi har sommar.

Alldeles nyss gick det en dam förbi här utanför. Hon var ute med sin hund. Damen var klädd i handskar och luva och en jacka som såg ut som någon form av täckjacka. Flera gånger har jag sett folk som cyklat som har handskar på sig. Och för alls inte länge sedan hörde jag en sommarhusägare klaga över att de fortfarande inte en enda kväll har kunnat sitta på sin veranda en kväll. Detta för att det inte bara känns för kallt utan för att det är för kallt.

Det är inte så kul så här mitt i sommaren när temperaturen går ner till åtta-tio grader. Jag är väldigt glad över att det är plusgrader och med en viss distans till tillvaron försöker jag intala mig att det – efter fem, sex månaders vinter – känns både varmt och skönt och hoppingivande när vi har åtta-tio grader varmt en kväll i april eller i början av maj.

Nu är det som det är. Vädret kan vi ju näppeligen påverka. Men det kan vi göra med klimatet. Kanske. Men förmodligen inte under min livstid. Vi har ju under årens lopp lyckats påverka klimatet på ett sätt, enligt forskarna är det vårt fel, som tycks barka åt skogen.

The Guardian skriver i dag, enligt DN, att det amerikanska rymdorganet NASA att juni månad slog värmerekord i världen för tredje året i rad. Juni månad i år är den fjärde varmaste juni i världen (jag betonar i världen eftersom vi inte märkte så mycket av det i Västerbotten) sedan mätningarna startade för 137 år sedan.

Enligt en rapport från NASA har den globala temperaturen ökat med 0,18 grader varje årtionde under de senaste 45 åren. Så snabb uppvärmning har inte ägt rum under de senaste 115.000 åren, säger forskarna, som har metoder för att se vad som hänt i det förgångna.

Siffrorna är intressanta. De får mig att tänka på det som jag funderat på många gånger under åren. Nämligen att jorden under sina alla år både har haft varma och kalla perioder. Vad som orsakade den snabba uppvärmningen av jorden för 115.000 år sedan vet jag inte, men jag kan nog med viss trovärdighet hävda att det inte berodde på koldioxidutsläpp från exempelvis en ständigt växande trafik eller jätteindustrier som släppte ut gigantiska mängder av växthusgaser.

För många år sedan läste jag referat av någon rapport från ett par forskare som med bestämdhet hävdade att de långvariga temperaturskillnaderna mellan kallt och varmt här på jorden har att göra med solstrålningen. På något sätt. Jag har för länge sedan glömt hur de resonerade och förklarade sina slutsatser. Gissningsvis kan de ha rätt till en viss del vilket jordens historia kan ge bevis på. Men nog är det också så att vi i dag kan påskynda processer som är naturliga genom de utsläpp som vi orsakar.

Det skulle vara intressant att få en någon klok och kunnig människa att förklara hur naturliga skeenden och faktorer som vi orsakar eventuellt kan samverka. Tids nog kanske någon gör det. Förklarar alltså.

Min dag har varit bra. Träning i ett nästan tomt gym – det är alltid få människor på Friskvårdskompaniet under julimorgnarna – och sedan lite arbete av det mycket lätta slaget med kompisen Janne. Sedan har dagen rullat på och nu är det kväll och då ska jag nog – kanske – kika på andra halvlek av matchen mellan England och Skottland i dam-EM.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.