Ygemans roll

Det enda riktigt roliga i dag var när jag hade hämtat hustrun från jobbet. Hon ville kika i en affär och vi ställde bilen på CK-parkeringen. Just då kom det en regnskur och jag satt kvar i bilen – mitt främsta nöje är ju inte precis att springa i affärer. Plötsligt öppnas dörren på passagerarsidan och jag hinner tänka att det gick ju ovanligt fort för hustrun att hitta det hon skulle hitta innan jag inser att det är gubbe som var på väg in i bilen.

Ja, jag är ju gubbe själv så jag känner igen dem. Vi kikade på varandra och jag konstaterade att han nog gått in i fel bil. Han tittade på mig och konstaterade i sin tur att han inte kände igen mig så ”du har nog rätt. Det är fel bil.” Så stängde han dörren och gick vidare i regnet. Det var ju synd att jag inte hade en kopp Gevalia att bjuda på. För det är väl så man gör när man plötsligt får besök.

It-skandalen som Transportstyrelsen fortsätter och blir till synes värre. Enligt uppgifter som har kommit fram i dag fick inrikesminister Anders Ygeman kännedom om vad som var på gång redan när Säkerhetspolisen inledde en undersökning av fallet i början av förra året. I en intervju säger han att det finns ett fungerande informationsutbyte mellan departementen och myndigheterna, men vill inte gå närmare in på ärendet eftersom konstitutionsutskottet nu ska granska vad som hänt.

Anders Ygeman leder regeringens krisdelegation i stället för statsministern, som egentligen ska göra det. Stefan Löfven lade dock det ansvaret på sin inrikesminister, vilket är lite märkligt. Att Anders Ygeman inte reagerade på säkerhetspolisens uppgifter är synnerligen märkligt. Att en chef för en myndighet misstänks (i det skedet) för att bryta mot tre lagar när sekretessbelagd information läggs ut till obehöriga i andra länder borde ha fått honom att vakna. Och direkt agera. Det hände dock inte.

Så nu blir it-affären en avgörande fråga inte bara för infrastrukturminister Anna Johansson, som hävdar att hon inget fick veta förrän i januari i år, utan också för inrikesminister Anders Ygeman som har känt till den sedan januari 2016. Förtroendet för dessa ministrar borde vid det här laget har sjunkit dramatiskt.

En sak som inte alls har berörts i diskussionen om den här affären är hur mycket pengar som Transportstyrelsen i realiteten har sparat genom att lägga ut it-hanteringen på ett företag som sköter det från andra länder. Hur mycket billigare blev det jämfört med att ha kvar verksamheten i Sverige – med säkerhetskontrollerad personal? Den frågan skulle jag vilja ha svar på. Det är ju allom bekant att det är skillnad på att lägga ett anbud och att sedan se till att hålla sig till det. Det gäller i allra högsta grad när det gäller byggnationer, men tendensen tror jag är tydlig också i många andra fall. Det inträffar alltid något som innebär att den som ska sköta verksamheten kan ta lite extra betalt.

Hur mycket skandalen har kostat i form av att hemliga uppgifter har kommit på drift, som kan befaras, lär vi aldrig få veta.

 

 

Annonser

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.