Retade många

Det finns säkert något vettigt att skriva om. Det vill säga – skriva om något som hänt. Som exempelvis att det illegala ålfisket fortsätter i ökad skala. I år har man tagit betydligt fler ålryssjor än man gjorde under hela förra året. Ålen är ju rödlistad och då får man inte fiska den. Bra att ryssjorna tas bort, men det blir väl hopplöst att försöka lagföra fiskarna gissar. Rödlistade arter ska man vara ytterligt rädd om. Själv är jag så rädd om ålen att jag aldrig har ätit den. Men det beror i och för sig på andra orsaker.

Inläggen på sociala medier handlar väldigt mycket om trevliga fester och aktiviteter på och vid vatten nu. Det är alls inte konstigt. Det är ju semester och folk älskar att vara nära vatten. Så även jag.

Men jag begränsar mig oftast till att hålla mig på den breda vägen –E4. I dag har jag som glad pensionär absolut ingen brådska och varför då inte njuta av bilturen på 40 mil. Så jag satte in farthållaren på under 100 och följde till punkt och pricka alla hastighetsbegränsningar. Utom i Ö-vik där jag tydligen missat att det är 40 km/tim genom stan.

Jag tror att jag stressade upp en hel medtrafikanter med denna konsekvens och min relativt låga fart. Normalt sett märker jag inte så mycket av det, men det finns väldigt många som har väldigt bråttom. När jag puttrade fram i 95 och de bakomvarande inte kom om mig på grund av vajrarna, så var det många som lade sig bara någon meter bakom mig för att visa sitt missnöje.

Jag önskade faktiskt att jag skulle haft en keps på mig, så de hade kunna svära åt stereotypen ”gubbe med keps” – vilket jag själv har gjort många, många gånger.

I morgon ska jag hitta på något. Vad det blir får bli en överraskning också för mig. Det är väl så det fungerar på sommaren?

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.