Hyllning till pratet

Vi lever ju i den snabba kommunikationens tidevarv. Messenger, Facebook, Twitter och allt vad alla så kallade sociala plattformar heter. Sms och mms. Vi delar med oss i korta ordalag. Vi lägger ut härliga bilder på aktiviteter av olika slag och på mat vi äter. Vi förhäver oss också en del. Vi vill gärna framstå i så positiv dager som möjligt.

Det senare är helt naturligt. Vi vill uppskattas och vi vill bli sedda. Sedd kan man bli på olika sätt. Det finns ju människor som på dessa fora vräker ur sig otidigheter, oförskämdheter, rasistiska och främlingsfientliga budskap. Och så finns det de som inte alls kan med att respektera andra människors sexuella preferenser – för att snudda vid ett aktuellt exempel.

I dag har jag tänkt på vart denna tids sätt att umgås på distans är på väg att föra oss. I dag for jag nämligen iväg till en gammal arbetskompis som jag inte haft kontakt med på ett tag. Att sitta ner vid en kopp kaffe och en kaka och verkligen prata – öga mot öga – i ett par timmar gör gott för själen. Det blir verkliga samtal på både djup och yta och med en bredd som inte uppnås vare sig medelst digitala eller analoga metoder.

Mer prat och mer möten mellan människor – och då vi ses och pratar att kunna lämna telefoner och paddor – tror jag skulle göra samhällsklimatet en smula mer humant och ge en del människor en insikt i vad respekt för nästan kräver.

För länge sedan – när jag läste sociologi på universitetet i Uppsala – minns jag en passus i en bok som vi skulle läsa. Jag kan naturligtvis inte vara exakt efter så många år, men i korthet gick det ut på att det var protester i ett så kallat vitt bostadsområde i en stad i USA mot att det skulle flytta in fler afroamerikaner dit. Forskningsledaren sade då till några av dem som protesterade att det ju faktiskt redan bodde afroamerikaner där. Svaret förvånade forskarna, även om det kanske inte borde ha gjort det. ”Jo, det är sant. Men vi känner ju dom,” blev svaret.

Med andra ord – närhet och gemenskap skapar förståelse och respekt. Så tror i alla fall jag. Vi har alla våra sätt och vanor och erfarenheter. Allt på gott och ont. Vissa kommer man bra överens med, andra gör man det inte med. Men det förtar inte min önskan och förhoppning om att pendeln ska svänga tillbaka en bit och vi åter får se ett samhälle där vår nästa faktiskt betyder något.

Nåja, det var några tankar som kommit upp idag. Nu till något annat. Jag må ha varit försumlig i informationsinhämtningen, men nu läser jag att den mångomskrivna Transportstyrelsen har beslutat att ta hem all it-drift till Sverige igen. Arbetet har tydligen redan börjat. Fokus har legat på att ta hem de känsligaste delarna först, men applikationsdriften är tydligen fortfarande så kallat outsourcad. Men redan nu i höst ska den driften också ligga i Sverige hos säkerhetsklassad personal, naturligtvis.

Stillsamt frågar jag mig vad detta äventyr har kostat – och kostar. Gissningsvis kommer exempelvis Dagens Nyheter att närmare granska detta. Först ett beslut på att lägga ut it-driften på IBM med personal i olika länder utanför Sverige. Detta för att spara kostnader då driften i Sverige ansågs dyr och en smula otidsenlig. Och nu beslut att ta hem driften till – tror jag – uppdaterade system. Men visst är det väl så att Transportstyrelsen fortsättningsvis får betala IBM under kontraktstiden? Eller fanns det någon paragraf som gav Transportstyrelsen möjlighet att bryta kontraktet? Till vilken ersättning och under vilka villkor? Det är sådant som jag vill veta.

Och med detta får det vara bra för i dag. Dagen har, avslutningsvis, varit bra. Det var lite uppiggande med åskan och åskregnet under sen eftermiddag och tidig kväll. Men det tycker nog inte de i Västerbotten som drabbades av åsknedslag som tände eld på deras hus.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.