Regeringens problem

Jag ska inte skriva så mycket i kväll. Det är sent. Jag skulle nog ha kunnat tro att den så kallade it-skandalen inom Transportstyrelsen var i stort sett avklarad för tillfället. Ärendet ska ju granskas av riksdagens konstitutionsutskott och den granskningen börjar redan nu i augusti. Men nu har Dagens Nyheter kommit fram med nya uppgifter. De säger att den nuvarande EU- och handelsministern Ann Linde kände till säkerhetsriskerna med outsourcingen redan i september 2015. Hon var då statssekreterare hos inrikesminister Anders Ygeman. Hon har själv bekräftat dessa uppgifter som kom fram i justitieutskottets samtal med Anders Ygeman i slutet av förra månaden.

Det anmärkningsvärda i detta är att hon inte har informerat sin minister. Detta var vid en tidpunkt innan IBM hade tagit över driften och de sekretesskyddade uppgifterna lämnades ut till utländsk och icke säkerhetsklassad personal inom IBM. Skandalen med just denna outsourcing inom Transportstyrelsen är allvarlig nog. Men nog börjar det framstå som att den största skandalen ligger inom regeringen och det sätt på vilket information av sådan karaktär att det kan hota landets säkerhet inte förts vidare till de politiskt ansvariga statsråden. Det är mycket uppseendeväckande.

Vi får väl se hur det hela slutar. Uppenbarligen har regeringen Löfven stora interna problem och det är bara att hoppas på att informationsflödet från tjänstemännen till statsråden har blivit bättre nu. Annars är det riktigt, riktigt illa.

I dag har Sarah Sjöström satt ytterligare ett världsrekord. Denna gång på 100 meter frisim på kort bana. Nu har hon åtta världsrekord, vilket förstås är helt fantastiskt. Och så gick Danmark till EM-final i fotboll när de på straffar slog Österrike. Det var spännande. I finalen får de möta hemmanationen Nederländerna och det blir nog en minnesvärd uppgörelse. Kul för Danmark som flera gånger har varit i semifinal i EM, men aldrig nått fram.

Min dag har bjudit på massage hos Lena Thall. Den var välgörande som alltid. Resten av dagen har ägnats åt att försöka åtgärda tekniska problem. Jag är kanske på väg att fixa dem eftersom jag var tvungen att köpa ny telefon. Men alla dessa användarnamn och lösenord kan göra mig halvtokig. Det blir till att börja om från början och kanske är det någon tanke bakom det också. För det kan ju hända att jag faktiskt lär mig något, men med den lilla aversion jag har mot hur tekniken fungerar och hur man ska få den att fungera så blir det inte någon lätt inlärningsprocess.

Vi får väl se hur det går med det också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.