Nästan bara sport

Det får bli sport så här på lördagskvällen. För det har blivit en del av den varan i dag. Först och främst så åkte jag till Luleå för att se Sunnanå spela där. Det var lite kul att se även om inte något av lagen bjöd på något särskilt minnesvärt spel. Oavgjort 1–1 blev det i den kampen och det var väl rättvist med tanke på att båda lagen spelade lika ineffektivt.

Men det är skillnad på arrangemang må jag säga. När Sunnanå spelar har vi folk som bemannar entrén, som grillar parisare, som står i kiosken och som sköter matchinformation, tjejer eller killar som står längs kort- och sidlinjerna för att hämta bollar och så vidare. När AFC Luleå spelade fanns det inte någon entré. Det var en kille på läktaren som hade kassaskrin med sig. Det gick han runt med för att ta upp entréavgiften. Han sålde också kaffe och mjukkaka. Han som skötte informationen till publiken satt mest på läktaren. I efterhand har jag sett att matchen samlade 29 åskådare. Gissningsvis var ett tiotal från Skellefteå.

Sedan kan jag ha en fundering på hur laget egentligen får tag på spelare. Det finns ju flera lag i Luleåtrakten så konkurrensen är väl stor om de lokala tjejer som finns. I dag var det nio spanska, ett afrikanskt och ett svenskt namn i startelvan. Det tycker jag är lite anmärkningsvärt. Men det är väl som för alla klubbar – man får spela med de spelare som står till buds och som finns tillgängliga.

Jag kan förstås inte låta bli att nämna något om Usain Bolts sista individuella lopp i stora mästerskap. Sent i kväll sprang han finalen på 100 meter i VM i London. Han kom trea (vilket förstås är väldigt bra efter att ha varit i absoluta världstoppen som sprinter i tio år) och hyllades av 60.000 personer som stod upp för att tacka honom för vad han gjort för friidrotten. Det kändes mäktigt.

En sak som jag uppskattade var att det första han gjorde efter loppet var att gå fram till Justin Gatlin, som vann, och gratulera honom. Gatlin har buats ut av publiken så snart han visat sig och det har väl att göra med att han två gånger har varit avstängd för doping. Det kan man ju tycka illa om. Men reglerna är nu sådana att han får tävla och då får man väl respektera det. Och självklart hans seger.

Det är möjligt att Usain Bolt kommer att springa i Jamaicas stafettlag 4 x 100 meter längre fram under VM. Vi får väl se hur det blir med det. Förhoppningsvis gör han det eftersom jag har en känsla av att Jamaica gärna vill visa att landet är den främsta sprintnationen i världen.

Sedan blev Daniel Ståhl tvåa i diskusfinalen. Bra gjort. Han fick stryk med bara två centimeter och nästa gång kommer han att ta guld. Diskuskastare kan ju hålla på länge och Ståhl är bara i början av sin och troligtvis en lysande karriär.

Jag noterar också att den tidigare finansministern Anders Borg i dag meddelat att han lämnar vice ordförandeposten i det börsnoterade bolaget Kinnevik samt sin styrelsepost i Bima. Någon expert säger att det är överilade beslut, men förmodligen är det helt riktigt av honom att göra så för att inte smeta ned dessa bolag med det olämpliga uppträdande som han tydligen ställt till med på en fest.

Och så kan jag säga att min dag har varit bra. Om än en smula hektisk. Men gott folk har jag träffat och dagen har gett mig behållning.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.