Borg-festens svallvågor

Det är som det alltid har varit. Fast det är kanske lite mer utpräglat nu när jag kommit upp i ålder. Men ju mer sport som visas på tv, desto mindre rör jag mig. Jag vågar efter denna dag knappast kika på stegräknaren eftersom det väl är tveksamt om den ens har kommit upp i tre siffror. Men jag lider verkligen inte. Bra prestationer på friidrotts-VM i London och en fantastiskt bra match som Nederländerna och Danmark spelade i finalen av damfotboll-EM. En minnesvärd dag, säger jag, som säkert glömmer den snart nog. Det blir ju ständigt nya prestationer och nya matcher och nya upplevelser.

Den fysiska inaktiviteten har dock haft det goda med sig att jag hunnit ikapp med en del administrativa uppgifter tillhörande hemmet. I hela livet har jag ju haft en tendens att skapa pappershögar och någon sådan har jag betat av. Ordning och reda är ju ett begrepp som ledande politiker brukar hänvisa till och det känns som att jag har börjat inse att det ligger något i det. Fast än återstår det en del att göra. Som pensionär gäller det ju att dra ut på arbetsuppgifterna så att man känner sig meningsfullt sysselsatt under stordelen av de vakna timmarna.

Först i dag har jag uppmärksammat att det har uppstått ett bråk mellan förre finansministern Anders Borg och moderatledaren Anna Kinberg Batra. Den senare kommenterade ju Borgs blackout på en privat fest med att hon ser mycket allvarligt på det som Anders Borg anklagas för.

Anders Borg som snabbt begärde att få lämna två bolagsstyrelser, varav positionen som vice ordförande i Kinnevik nog var den prestigemässigt högsta, blev sannerligen inte svaret skyldig. På Facebook skrev han: ”Jag kan inte förstå hur en tidigare kollega och nära vän kan välja att göra politiska poänger på basis av rykten. Anna Kinberg Batras omdöme har ofta ifrågasatts, jag kan känna allt större förståelse för det ifrågasättandet”.

Jo, jo – den kulan visste var det tog, som man säger. Jag skulle tro att Anders Borg med den kommentaren får en hel del tysta applåder av såväl moderater som andra. Den moderata ordföranden står inte så högt i kurs hos väljarna. Ett vasst uttalande från hennes egna led – även om Anders Borg sedan flera år har lämnat politiken – är något som får extra kraft.

Kanske visar också deras respektive kommentarer lite av den stämning som råder inom moderaterna. Och mot bakgrund av detta ska det bli intressant att se hur länge Anna Kinberg Batra vill och kan fortsätta att vara ledare för det parti i alliansen som i kraft av sin relativa storlek gör anspråk på statsministerposten om det skulle bli så att de fyra allianspartierna nästa år vinner regeringsmakten. Vilket jag i dag inte tror på. Dock hoppas jag på en regering över blockgränserna, men då är nog Anna Kinberg Batra inte aktuell för någon ministerpost. Så känns det i alla fall i dag.

Och med detta får det vara slut för i dag. En dag som har varit fysiskt inaktiv, som sagt, men som ändå har varit bra och givande för mig. Tänk så det kan vara.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.