Lite om Trump igen

Ska vi ta en sväng med USA:s president Donald Trump först? Sedan en tid tillbaka har den ena opinionsundersökningen efter den andra visat att stödet för Trump är lågt jämfört med tidigare presidenter och det oavsett vilken tidsperiod som avses. Men den märkliga Trump hävdar att stödet för honom är större än någonsin tidigare. Opinionsundersökningarna är ”fake”, vilket allt tycks vara som inte passar honom. Som stöd för sin uppfattning hänvisar han till hur många som kommer på hans möten; möten som har karaktären av kampanjmöten liknande de som ägde rum under valkampanjen.

Det finns flera undersökningar som kommit under senare tid som visar att stödet för honom börjar svikta även hos hans tidigare supportrar. Men det tror alltså inte Trump på som är så fylld av sitt ego att han tror att bara för att det kommer några tusen på hans möten så står miljoner människor utanför och tycker att han är den bäste presidenten någonsin.

Undersökningarna om hans och hans familjs och kampanjs kopplingar till Ryssland pågår. Det är mycket troligt att dessa undersökningar kommer att resultera i ytterligare stora problem för Trump. Men hur det går är det för tidigt att sia om. Klart är dock att Trump har ställt och kommer att ställa till med mycket innan han förhoppningsvis tvingas bort. Dit är det dock lång väg kvar.

Dagens Nyheter rapporterar i kväll på webben – och gissningsvis i tidningen i morgon – om att flera hundra miljoner kronor kan ha betalats ut felaktigt när det gäller assistansersättningen. Ett nytt system som infördes i slutet av maj och som skulle minimera eventuellt fusk har slagit helt fel. Systemet öppnar i stället för okontrollerade utbetalningar.

Jag måste läsa på mer för att riktigt förstå hur det går till och vad det är som hänt. Men uppenbarligen har personalen uppmanats att bortse från vissa rutiner för att utbetalningarna inte ska försenas.

Här får nog Försäkringskassan snabbt tänka om. Fusk ska självklart försöka minimeras men det är också väldigt viktigt att skattepengarna går dit de ska gå och att utbetalningarna kontrolleras. Det handlar ju om många miljoner kronor – ja, miljarder kronor. Varje månad utbetalas cirka två miljarder kronor i assistansersättning och det är oacceptabelt att det nya handläggningssystemet inte fungerar utan motverkar sitt syfte. Det är å andra sidan varken första eller sista gången som våra myndigheter slarvar med sina rutiner och inte tänker efter före – som det en gång i världen hette i ett försäkringsbolags reklam.

Normalt sett är jag glad och mycket tillfreds med tillvaron. Det förändrades i dag. I dag kände jag ren lycka. Länge, länge har jag ju haft problem att gå eftersom jag får så rackans ont. Många gånger – ja, snart sagt varje gång jag ska ta vägen någonstans för egen maskin – har jag fått så ont att jag har varit tvungen att stanna och låta den onda gå över innan jag fortsätter. Det har inte stimulerat till promenader precis.

Men ut måste jag ändå, har jag förstått. Och i dag hade jag förvisso ont, men inte lika mycket som tidigare. Det tycktes dessutom mildras i takt med att distansen ökade. Så jag fortsatte. Jag kunde plötsligt ta ut steglängden och jag fortsatte och fortsatte. Ända in till stan där jag uträttade ett ärende och så tillbaka igen. Det var första gången på ett och ett halvt år som jag pallrade mig iväg en sådan sträcka.

Det kändes härligt och jag är fortfarande lycklig för att det gick så bra. Nu får jag väl hoppas på att det fortsätter och att det onda är på väg att ge sig. Det vill säga att höften har hittat sin normala plats i kroppen. Om det onda återkommer så är jag i alla fall lycklig och glad över att jag fick en sådan dag. Det var oväntat men välkommet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

