Ukrainsk plan passerade

Så har stjärnorna på himlen börjat tändas igen. Ja, de har förstås funnits där hela tiden, men nu börjar det bli så mörkt på himlen under nätterna att jag kan stå och kika på dem en stund innan jag går och lägger mig. Månen har varit full och jag missade den lilla månförmörkelsen häromnatten. När jag sitter här och skriver och skådar upp mot himlen ser jag ett streck efter ett plan. Jag kollar på Flightradar24 och ser att det är en Embraer ERJ-145LR som passerat på 37.000 feet. Planet tillhör Windrose Airlines som är ett bolag som hör hemma i Ukraina. Varifrån det har flugit och vart det ska finns det inte några uppgifter om, men om jag kikar på den nu giltiga kursen så ska det väl hem till Ukraina och Kiev. Bolaget kör mest charter och VIP-flygningar, så kanske är det någon ukrainsk höjdare som sitter där uppe och kommer hem om några timmar.

Detta om mina omedelbara små upplevelser som säkerligen inte särskilt många är speciellt intresserade av. Det är ju inte så ofta som man ser ukrainska plan i vårt luftrum.

Justitieminister Morgan Johansson (S) ska enligt DN kalla till sig rikspolischefen för att få information om den mutskandal som ägt rum inom polismyndigheten. Två poliser som svarar för kontakterna med det företag som tillverkar svenska pass har ju låtit sig bjudas på middagar och resor av företag. Och det mitt under den upphandling som höll på att göras.

Centern och Kristdemokraterna lurar i sin tur på att kalla rikspolischefen till justitieutskottet för att få hans syn på vad som hänt. Polismyndigheten har ju anmält sig själv för misstänkt mutbrott och de två poliserna som uppenbarligen, enligt publicerade uppgifter, har gjort bort sig är nu omplacerade.

Ordkriget mellan USA och Nordkorea fortsätter att trappas upp. ”Militära lösningar är nu på plats, låsta och laddade, om Nordkorea skulle agera oklokt. Förhoppningsvis kommer Kim Jong Un att hitta en annan väg!”, skriver USA:s president i ett inlägg på Twitter. Kina har meddelat att det landet inte kommer att hjälpa Nordkorea om det inleder en krigshandling mot USA.

Låt oss verkligen hoppas att parterna besinnar sig. Men båda länderna leds av oberäkneliga personer – Nordkorea av Kim Jung Un och USA av Donald Trump. Båda tycks vara impulsiva och det finns väl egentligen ingen som egentligen vet hur de tänker och vad de tänker. Nordkorea ser USA som sin fiende och uppfattar sig ordentligt hotade av USA och deras allierade – Japan och Sydkorea. USA å sin sida upplever ett hot från Nordkorea – inte minst sedan Nordkorea förklarat att deras närmaste mål är att skicka missiler mot Guam, där USA har en stor bas. Det är därför Donald Trump nog har letat upp knappen som kan avfyra kärnvapen mot Nordkorea och där sitter Kim Jung Un med sina fingrar på motsvarande knapp.

Att världen manar de två till besinning är en sak. Ingen av dessa två herrar är kända för att lyssna på andra. Det kan sluta riktigt illa.

Min dag har varit bra. Hustrun är åter i landet och därmed hemma, vilket känns bra. Traditionellt fredagsstök är avklarat och i nu väntar helgen, som vi får se vad den kan komma att innehålla. Alltid blir det något.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.