Räcker de nya miljarderna?

Lustigt. I går skrev jag att det skulle höjas krav på att polisen måste få mer resurser. Och vad händer i dag? Jo, statsminister Stefan Löfven sommartalar i Eskilstuna och utlovar inte mindre än 7,1 miljarder kronor till polismyndigheten under de tre närmaste åren. Därmed tystade de rop och krav som ännu nästan inte har höjts. De extra 7,1 miljarderna är mycket mer än vad polisen själv har begärt och ungefär dubbelt så mycket som skilda partier i opposition har sagt att de vill tillföra polisen nästa år och åren därefter.

Allt detta är gott och väl. Allt fler tycks uppleva en ökad otrygghet i samhället och eftersom det är polisen som ska svara för tryggheten, så sitter förstås inte de extra pengarna i vägen. Rimligtvis kommer det kraftiga tillskottet att i alla fall inte försämra situationen. Men jag är måhända luttrad efter att i decennier försökt ha koll på vad som händer i samhället och inom politiken.

Mer pengar löser sannerligen inte alla problem. Av kommentarerna att döma förs än en gång åsikten fram att tillskottet nu ökar möjligheterna att nå målet om 10.000 fler poliser 2024. Och som jag skrev i går – ska kraven för att bli antagna till polisutbildningen sänkas då? Det är fullt möjligt att de nya miljarderna kommer att kunna användas till att polisen får en bättre arbetsmiljö och med det menas väl framför allt att lönerna kan öka. Poliserna är ju inte välbetalda för det ofta otacksamma och farliga jobb som de utför. En högre lönenivå och måhända fler karriärvägar kan nog också bidra till att färre poliser slutar i yrket och till att poliser som redan slutat söker sig tillbaka till kåren.

Regeringen säger också att pengarna ska räcka till – inte bara en ökad trygghet och fler uppklarade brott – ett förstärkt arbete mot terrorism samt en förstärkt gränspolis. Det ska bli ytterligt intressant att se vad satsningen resulterar i. Jag kan hoppas på att på tagliga resultat uppnås, men erfarenhetsmässigt vet jag att att mycket pengar försvinner utan att resultat har uppnåtts. Vilket nog i de flesta fall kan förklaras med en synnerligen ineffektiv organisation.

Om det varit något av en följetong med mer pengar till polis och försvar så har en annan fråga också varit det – nämligen vinsterna i välfärden. I dag blev det klart och offentligt att regeringen och Västerpartiet är överens om att lägga fram ett förslag om att införa ett vinsttak för företag som arbetar inom välfärden. Främst handlar det om företag som arbetar med vård, omsorg och skola. Utgångspunkten för förhandlingarna mellan regeringen och Vänsterpartiet har varit Ilmar Reepalus utredning som lades fram i november förra året. Den utredningen föreslog att företagen ska kunna ta ut sju procent på operativt kapital som vinst. Oppositionspartierna och en majoritet av remissinstanserna har varit och är mycket negativa till detta. Men nu kommer ett förslag att läggas fram och regeringen hoppas att riksdagen kan ta ett beslut om vinsttak före sommaren nästa år. Vi får se hur det blir med det.

Det blev en väldigt blöt avslutning på dagen i dag. Jag var nere i Bollhallen och kolla in Sunnanådamernas träning när åskan började gå och åskregnet smattrade mot taket. Sedan har det fortsatt. Jag är inte alls ledsen för att det regnar. Jag hoppas nämligen på att grundvattennivåerna ska fyllas på, eftersom det verkligen behövs. Även här uppe hos oss, enligt SMHI:s mätningar. Men om jag är lite glad åt regnet, så hoppas jag förstås att det blir i alla fall uppehållsväder i morgon kväll när det stundar ett derby mellan Sunnanå och Morön i damernas div 1. Matchen spelas på Skogsvallen. Självklart hoppas jag på vinst för Sunnanå. Båda lagen är ju duktiga och Morön har spelat ihop fler poäng än Sunnanå. Vi kan säga så här – det är inte någon given seger som väntar för något av lagen.

Min dag har varit bra och god. Och jag är tacksam för att jag har fått uppleva den.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.