Partiledarbyte kan väntas

Nya opinionssiffror har presenterats. Enligt DN/Ipsos har sedan mätningen i juni Moderaterna, Liberalerna och Centern fått minskat stöd. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ligger kvar på samma nivåer medan Sverigedemokraterna och Miljöpartiet kan notera en liten ökning. Kristdemokraterna ligger kvar under riksdagsspärren.

Det är snart bara ett år kvar till valet. Partierna börjar bli mer nervösa. Partierna i alliansen har ju bröstat upp sig ordentligt i sommar när de har försökt att utnyttja it-skandalen i Transportstyrelsen till egen fördel. Detta genom att kräva ministrars avgång genom omvägen att hota med misstroendeförklaring. Två statsråd fick allianspartierna  bort genom att Sverigedemokraterna anslöt sig till kraven.

Men – som jag varit inne på ett par gånger nu – Alliansens taktik har slagit fel. Om det enda partierna kan enas om är att kräva ministrars avgång via misstroendeförklaringar så är det fel. Alliansen är inte beredd att ta regeringsansvar och om Allianspartierna mot förmodan skulle hamna i regeringsställning i dagsläget så skulle det bli kaos. Sannolikheten är stor för att en sådan regering skulle mötas med precis samma taktik från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Självklart med stöd av Sverigedemokraterna som ju vill ha kaos. Det senare för att framstå som ett stabilt parti som står utanför grälet mellan regeringen med stödparti och allianspartierna.

Den fallande opinionen för allianspartierna har slagit hårdast mot Moderaterna. I dag kom två nya krav på att partiledaren Anna Kinberg Batra måste avgå. Kraven kom från två moderata kommunalråd i Skåne respektive Stockholmsområdet. I mars och maj restes krav på Kinberg Batras avgång men partiledningen mobiliserade och omorganiserades och fortsatte. Nu är situationen allvarligare och det skulle inte förvåna någon om Anna Kinberg Batra snart meddelar att hon slutar som partiordförande så att partiet kan välja en ny ordförande. Kanske kan en sådan ge Moderaterna det lyft som de drömmer om.

Inom Liberalerna pågår ju också en ledarstrid. Hur den slutar återstår att se. Jan Björklund utmanas av den tidigare Europaministern Birgitta Ohlsson. Om Kinberg Batra försvinner blir det nog för mycket för liberalerna att också byta sin partiledare; Alliansens chanser att bygga upp något inför valet skulle förmodligen inte öka med två nya partiledare som anstränger sig för att profilera både sig själva och sina partier.

Nu till något annat. Therese Johaug, den suveräna norska skidåkaren, fick sin avstängning förlängd i dag till 18 månader. Därmed missar hon nästa års OS i Sydkorea. Det blev hon väldigt ledsen för, vilket förstås är högst förståeligt. Men domen får nog anses vara rättvis och är därför bra eftersom den visar att idrottsmannen eller -kvinnan har ett eget ansvar för vad hen stoppar i sig eller bestryker sig med.

Min dag visade sig bli mycket bra. Häromdagen såg jag några rader om en pågående novelltävling. Det var inte mycket tid kvar, men tanken fanns att jag kanske skulle göra ett försök. Så i dag kom jag till skott. Skrev en text som jag blev nöjd med – kanske mest för att jag verkligen genomförde det jag föresatt mig – och skickade in till tävlingen. Världen är full av väldigt duktiga skribenter och jag gör mig inte några illusioner om att ta hem något pris. Men det skulle vara väldigt kul om den publicerades.

Uppenbarligen behöver jag lite press av något slag för att få något skrivet som inte faller inom den journalistiska ramen. Så var det på 90-talet när jag såg något om en pristävling om pjäser för seniorer. Jag skrev en pjäs. Jag vann sannerligen inte något pris, men fick den förlagd av Amatörteaternas Riksförbund, ATR. Och pjäsen har spelats sju gånger – vad jag vet. Bland annat på ATR:s kongress i Luleå för många år sedan. Det är jag lite stolt över.

Måhända att jag skulle försöka mig på att skriva lite annat än sådant som jag skrivit om under så många decennier. Lite inspiration fick jag i dag i alla fall. Återstår att se hur länge den varar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.