Bök med visumansökan

I går blev det inte något inlägg här på bloggen. Det berodde på att vi ägnade halva kvällen åt att göra en visumansökan till USA. En sådan behöver man ju inte, säger ni. Det är ju bara att göra en sådan där anmälan till ESTA (tror jag det heter) och betala 14 dollar. Därefter kan man åka till USA under två års tid. Jodå, det är med ett sådant tillstånd som vi, hustrun och jag, har åkt till USA i alla år.

Hustruns dotter och nu barnbarnen bor ju där och resorna dit har varit tämligen regelbundna. Enkelt och smidigt. Men så blev Donald Trump vald till president och då måste alla som har sitt ursprung i sex länder där islam är den dominerande religionen söka visum. Eftersom hustrun råkade födas i Damaskus, Syrien, så måste hon också söka visum.

Det ska göra elektroniskt. Så vi började och omedelbart strulade det till sig. Firefox visade sig inte fungera gentemot de sidor där vi skulle hålla till. Till slut fick jag leta reda på Chrome, installera det och se – då fungerade det. Sedan höll vi på en god stund med att försöka svara på frågorna. Hustrun är född i Syrien. Ja. Men inte syrisk medborgare utan svensk. Hur vi än fyllde i detta, så accepterades inte svaren. Märkligt. I slutändan – det var ju tidspress på att fylla i svaren på alla frågor – fick det bli som det blev så vi kunde gå vidare.

När bilden skulle laddas in, så accepterades inte heller den. Detta trots att ansiktet var vänt rakt mot kameran och att måtten var riktiga. Vi laddade in en ny och annan bild. Inte heller den accepterades och vi förstod inte varför inte en normal passbild kan accepteras. Dock – information gavs att en bild ska tas med till ambassaden när hustrun ska intervjuas.

Men innan det blir dags för intervju ska visumavgiften betalas. För det finns det tre alternativ – betalkort, onlinebetalning eller kontant via bank. Vi försökte med betalkort. En gång, två gånger, tre gånger. Vi bytte kort och försökte igen. Då ser vi en information som säger att om inte betalningen lyckas första gången så ska man inte försöka fler gånger eftersom det kan hända att betalningen ändå går igenom! Pengar som betalas in betalas inte tillbaka. Om man betalar fler gånger så är man blåst på pengarna.

Jag kollade hur det såg ut på kontot som korten är kopplade till. Nej, inga pengar hade dragits. Än. Då beslöt vi oss för att jag i dag skulle åka ner till banken och betala. Så jag skrev ut inbetalningsavin och traskade iväg till banken. Där kunde jag inte få hjälp först eftersom banken behövde inte bara en stad utan även gatuadress dit betalningen skulle gå. Om detta fanns det inte någon information på avin.

På banken upptäckte vi att det på onlinebetalningsalternativet fanns ett bankgironummer. Så då betalade jag in visumavgiften dit. Och hoppas att det stämmer. Det vet jag inte än. För betalningsmottagaren enligt banken på det bankgironumret är inte densamma som det står i informationen om hur onlinebetalningen ska gå till. Jag blir inte förvånad om de 160 dollarna, eller 1.280 kronorna, försvinner och vi får göra om det.

Om och när betalningen är klar måste sedan en intervju på ambassaden tidsbokas. Hur det går till vet jag inte än. Men det blir i så fall en flygresa fram och tillbaka till Stockholm för hustrun. Och om intervjun blir av så får vi hoppas att hon så småningom beviljas ett visum.

Omständligt så det förslår, må jag säga. Och i går var jag stressad och frustrerad till max och kunde inte somna på en lång stund. Först framåt halv två, två kom jag till vila. Därför blev det inte något inlägg i går.

Och när jag nu förklarat det i många ord, så säger jag ingenting om dagen. Inte mer än att den har varit ganska bra. Fast stressen inför hustruns visumansökan finns fortfarande kvar. Jag var inte glad när jag i kväll satt och lyssnade på president Trumps tal i FN. Det ju han och hans idéer om att alla som råkat födas i sex länder måste prövas noga eftersom de kan vara terrorister, som ställt till det för oss. Trots att vi varit där många gånger under det senaste decenniet för att umgås med barn och nuförtiden under några veckor njuta av tvillingarna.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.