Möte med kommunalrådet

Det första jag får meddela är väl att det nu i kväll – till slut  blev klart med visumansökan. Tydligen hade pengarna kommit fram eftersom det gick att boka in ett personligt besök för hustrun på den amerikanska ambassaden. Vi valde ett datum i början av oktober som bättre skulle passa henne, men fick en tid redan nästa vecka. Så det blev en tid tidigt på morgonen, varför det blir nödvändigt med hotellövernattning. Det är sannerligen inte enkelt och definitivt inte billigt att söka visum till USA. Innan allt är färdigt och alla resor inom Stockholmsområdet är medräknade går det väl löst på cirka 5.000 spänn. Det är väl ungefär vad man kan få en resa tor till USA för…

Nåja. Så är det och det är väl bara att acceptera eftersom vi så gärna vill träffa och umgås med tvillingarna som fyller fyra år när vi är där. Om nu allt kommer att gå som vi vill att det ska gå.

Många gånger har vi stött på varandra. Tidigare i jobbet och efter att jag slutade lönearbeta på stan. Varje gång har vi sagt att vi borde sätta oss ner och snacka en stund. I dag lyckades det. Klockan nio hade han en stund över – kommunalrådet Lorents Burman.

Det var ett utomordentligt trevligt samtal och utbyte av lite åsikter och information om vad som har hänt och kommer att hända i kommunen. Allt vad vi pratade om tänker jag inte redovisa, men naturligtvis pratade vi om den stora etableringen av batterifabriken som förhoppningsvis Skellefteå vinner dragkampen om. Flera andra etableringar är uppenbarligen på gång också.

Faller allt på plats blir det ordentligt skjuts i stan och i kommunen. Lorents Burman är övertygad om att allt kommer att fixa sig. Det blir mycket att göra men om det blir problem så är det problem av angenämt slag och då är de så mycket lättare att lösa. Nog finns det goda skäl till att se positivt på den kommande utvecklingen – med eller utan batterifabriken. Men helst med – förstås.

I dag har regeringen presenterat hela sitt budgetförslag. Jag har inte riktigt hängt med eftersom jag tillbringat fyra timmar med en målarpensel och roller (heter det så) i handen. Jag har förstått att regeringen i dag presenterade ytterligare en nyhet – nästan allt har ju avslöjats tidigare. Och det är att barnbidraget plussas på med 200 kronor en bit in på nästa år. Om jag förstod rätt skulle också studiebidraget öka något.

Jag ska försöka uppdatera mig mera på budgetförslaget och vad oppositionen tycker om det. Jag gissar att alla partierna har invändningar mot det och tycker att regeringen satsar på fel saker. Jag har skrivit tidigare att jag fått intrycket att regeringen spenderar mycket pengar nästa år eftersom det är valår och att många slantar går till många olika ändamål för att göra så stora grupper som möjligt välvilligt inställda till regeringspartierna och till Vänsterpartiet.

Det har oppositionen säkert synpunkter på. Men jag är helt och fullt övertygad om att om det hade varit en borgerlig regering som suttit vid makten nu, så skulle den inte ha tvekat en sekund för att göra samma sak. Om det nu är, som dagens regering hävdar, så goda tider att det finns så mycket pengar – 40 miljarder – att spendera.

Som sagt – jag får väl återkomma i ämnet. Kanske. Det är så mycket annat som måste göras den här månaden.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.