Om post och tidningar

Medan fotbollen är inne på sitt slutvarv – Sunnanå i damernas division 1 spelar näst sista matchen för säsongen i helgen som kommer – har hockeyn i SHL dragit igång. I kväll var det dags för Skellefteå AIK att begå hemmapremiär och den var starkt emotsedd av väldigt många. Men det blev förlust med 2–5 ser jag. Det var inte vad vare sig laget eller supportrarna förväntade sig. 50 matcher återstår nu av grundserien och Skellefteå får flera chanser att slå dagens motståndare Färjestad från Karlstad.

Nu till något annat. Visst är det roligt att få brev. Ett vanligt, gärna handskrivet, brev som hamnar i din brevlåda. Det är inte så vanligt numera och det är förstås något som inverkar negativt på postens – eller rättare sagt Postnords – inkomster. Enligt den postlag som finns och gäller i dag ska vanlig så kallad A-post levereras dagen efter att det postats. Det vill ledningen för Postnord ändra på. I princip vill man ha ytterligare ett dygn på sig.

Jag skulle inte ha något emot det. För mig och förmodligen för de allra flesta andra spelar det inte någon roll om ett brev eller en räkning kommer en dag senare. Bara breven kommer fram. Det har ju varit lite si och så med det under senare år och för det har Postnord fått mycket och berättigad kritik.

Förmodligen har jag skrivit om det tidigare. Under min tid som chefredaktör på Norran var jag under några år även ordförande i Tidningsutgivarnas norra krets. Vid ett tillfälle samlade jag kollegerna eftersom jag lyckats få hit dåvarande postens vice vd. Det var intressant eftersom vi inom media försökte oss på att försöka förmå posten att gå med att distribuera posten samtidigt med tidningarna. Enligt vad posten då hävdade, om jag minns rätt, var att det var omöjligt eftersom det skulle försena A-posten ett dygn.

Nu vet jag att det har förekommit försök med en sådan ordning i vårt område. Kanske pågår det fortfarande. Men jag har inte snappat upp om det har presenterats något resultat från försöket. Om det fortfarande är som det var tidigare så är ju Tidningstjänst – företaget som distribuerar tidningarna – ett dotterföretag till Postnord. Det kan innebära att tidningsbudet först kör postbilen en runda med tidningarna och ställer ifrån sig bilen när distributionen är klar. Någon stund senare sätter sig brevbäraren i bilen och kör ungefär samma rundor som tidningsbudet gjorde.

Jag hävdade då och jag står fast vid att det är oerhört orationellt. Miljömässigt är det inte heller så bra och inte heller ekonomiskt klokt. Vilken effekt det skulle få sysselsättningsmässigt har jag inte räknat på. Men det är klart att färre människor skulle behövas i distributionen. I väl ett decennium, om inte mer, har det talats om papperstidningarnas död. Och det från mediehusen själva.

Jodå, det är snudd på en självuppfyllande profetia. Tidningarna minskar sina upplagor och enligt min kanske gammeldags uppfattning så beror det mycket på att redaktionerna bantats och journalistiken blivit både fattigare och sämre. Det är lätt att skylla på tidsandan och på att läsarna sviker pappersutgåvorna för att läsa på webben, men jag tror inte mediehusen har analyserat orsaken till att läsarna överger papperet. Nämligen just journalistiken och en sämre bevakning av lokala frågor, vilket är en ordning som i allra högsta grad också gäller på tidningarnas webbsidor.

Jag hoppas att den utveckling som Dagens Nyheter är inne i – en satsning på bättre journalistik och nya medarbetare på redaktionen – kan fungera som en ögonöppnare för mediehusen ute i landet. Det behövs ju alltid att någon ska gå före för att det ska hända något – positivt och/eller negativt. Någonstans börjar alltid alla rörelser, som kan fortplanta sig ut över landet. Och kanske än längre. Det gäller i praktiken och det gäller inte minst åsiktsmässigt.

Så till det glada budskapet att min dag har varit bra. För varje sådan dag är jag ytterligt tacksam.

 

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om post och tidningar

  1. Sven-Åke skriver:

    Försöket i Skellefteå är avslutat. Och Postnord kommer inte att samdistribuera tidningar och post på natten. http://www.postnord.com/contentassets/3fd08f21ef134a039e69628276ebd196/slutrapport-samdistribution.pdf

Kommentarsfältet är stängt.