Skellefteå föll i ranking

Rätta mig om jag har fel. Det är möjligt att jag har missat det i Norran. Men i tisdags presenterade Svenskt Näringsliv sin årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Skellefteå har under åren åkt lite jojo i den rankingen och efter att halkat ned på den nedre hälften av rankinglistan har kommunen satt upp som mål att varje år klättra 20 placeringar.

Men hur blev det? Jo, Skellefteå kommun tappade i stället 39 placeringar och landade på den föga hedervärda 241:a platsen av landets 290 kommuner. Det är bara snäppet bättre än Lyckseles och Åseles placeringar. Sämst i länet var Malå och Vilhelmina i årets mätning. Bjurholm, Nordmaling och Sorsele är de kommuner i landet har det bästa klimatet för företag, enligt årets ranking. Bjurholm ligger på topp 50 medan Nordmaling och Sorsele med marginal tillhör de 100 bästa kommunerna i landet.

Det kan ju tyckas vara en smula märkligt att det är mindre kommuner som har det bästa företagsklimatet enligt den metod som Svenskt Näringsliv använder. Det är ju inte precis så att dessa kommuner rymmer de största och framgångsrikaste företagen med välkända namn och produkter. Men det goda klimatet i dessa kommuner underlättar naturligtvis för företagare och betyder givetvis en hel del för de företag som är verksamma där. Ett gott klimat ger också förutsättningar för företagen att växa.

Jag vill egentligen inte tänka på den rent av dåliga placeringen som Skellefteå har fått och planerna som finns att etablera Europas största batterifabrik i antingen Skellefteå eller Västerås. Förhoppningarna här i Skellefteå för att vi ska vinna kampen mot Västerås är stora. Men – förhoppningarna i Västerås hos företag och allmänhet är minst lika stora som i Skellefteå. Västerås ligger betydligt bättre till än Skellefteå i SN:s ranking. Västerås innehar plats nummer 124, men vad hände där sedan den tidigare mätningen? Kommunen föll inte mindre än 78 placeringar! Ett fall i placeringar som är precis dubbelt så stort som Skellefteås.

Men tänk om det är så att de på företaget Northvolt som i nästa månad ska bestämma var batterifabriken ska byggas också väger in SN:s ranking. Ligger Skellefteå då lika bra eller illa till Västerås? Ser man i så fall inom Northvolt på placeringen eller på fallen i rankinglistan?

Nu tror jag inte att näringslivsklimatet i och för sig har någon som helst betydelse i just det här fallet. När det handlar om ett företag som utlovar 2.000 – 2.500 jobb så kan vi nog vara helt säkra på att både Skellefteå och Västerås gör precis allt de kan för att framhäva sina fördelar. Gissningsvis, men bara gissningsvis, bemöts en förfrågan från Northvolt på ett mer offensivt och positivt sätt än om företagaren Andersson hör sig för om hon eller han kan få disponera lite mark för att bygga en lokal som kanske kommer att sysselsätta tre personer.

Att inte de större kommunerna trots allt placerar sig högre upp på SN:s rankinglista har kanske sin förklaring i att näringslivet rullar på som vanligt ändå. Storleken på kommunerna är en dragningskraft i sig, medan de mindre kommunerna får kämpa så mycket hårdare för att få någon etablering.

Nåja, nog om detta. Jag tror att jag begränsar mig till detta ämne nu så här mot nattkröken. Min dag har varit bra, ska ni veta. Och som sagt, rätta mig om jag har fel om och när jag påstår att jag inget har sett i Norran om årets ranking.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skellefteå föll i ranking

  1. Bo Fuhrman skriver:

    Hittar inte heller något i Norran. Drar hem från Mallorca nu. Ver du när Sunnanås tidning kommer? Sköt om frugan – också. Hälsningar Bosse & Solveig

Kommentarsfältet är stängt.