Spel och – spel

I decennier har jag nött på med mina stående rader på stryktips, måltips och lotto. Jag kan meddela att jag i kväll inte vann någonting. Det brukar jag inte göra. Och händer det någon gång så blir det en vinst på 19 till 24 kronor. Vilket bekräftar det jag innerst inne vet – att spel inte lönar sig. Morsan hade också stående rader. På ålderns höst och med en jättedålig pension slutade hon spela och lade i stället undan pengarna. Det tjänade hon mera på än vad spelet hade gett henne under många, många år. Förmodligen ville hon med det visa att man vinner mer på att vara sparsam än på att drömma om någon vinst.

Självklart hade hon rätt. Men om jag når upp till hennes ålder, så lovar jag att lägga av med mina stående rader och spara insatsen i stället. Från det jag är 85 år till dess att jag går vidare till en annan dimension lär det bli en slant. Dottern kan ju få ärva mina stående rader. Någon gång måste ju någon av dem ge utdelning, kan man tycka. Men det blir nog inte jag som får inkassera den vinsten.

Jag har inte följt med så noga – ja, nästan inte alls – i nyhetsflödet i dag. Jag har inte ens givit mig tid att sätta mig med Dagens Nyheters lördagskryss. Då kanske ni förstår hur aktiv jag har varit. Med lite av varje. Mest tid tog dock fotbollen. Sunnanås damlag spelade ju sin sista match för säsongen.

Det blev en skön seger med 4–0 och därmed slutade Sunnanå på tredje plats i tabellen. Precis på samma poäng som Morön, men det senare laget hade bättre målskillnad och hamnade på andra plats. Till nästa år blir det väl till att skruva upp ambitionen en smula. Laget som har spelat i år är ungt och mycket lovande och duktigt. Till nästa år är spelarna ett år äldre och bör vara ännu litet duktigare. Det skulle onekligen smaka med en serieseger och möjligheter att kvala tillbaka till Elitettan.

Än så länge är det bara en dröm hos mig. Förmodligen delar jag den med fler. Det som jag tycker var så roligt med dagens seger var att det kliver fram spelare som inte har visat sig så mycket tidigare under säsongen. Givna i startelvan under säsongen har nämligen amerikanskorna Bupe Okeowo och Maya Pitts varit. De två har svarat för stordelen av målproduktionen. Nu har de åkt hem. Och då måste andra göra de matchvinnande målen.

I dag var det fyra spelare som gjorde varsitt mål. Frida Stenmark, Elin Lundqvist, Perpetua ”Pepe”Nkwocha och Emma Lidman var de som såg till att säsongen slutade med en trepoängare. Det är så kul!

I morgon ska jag pröva på praktiskt arbete igen. Det ska bli kul det också eftersom jag kan tänkas klara av sådant som jag aldrig prövat på. Om jag inte gör det så är det väl bara att försöka igen. Det är väl så man lär sig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spel och – spel

  1. Ann Nilsson skriver:

    God morgon! Alltid lika trevligt att läsa dina
    ”ristningar”!
    Den senaste ledde mig osökt in på min
    favoritförfattares bok; ”Berättelsen om
    herr G”, skriven av den fantastiske och underbare
    Håkan Nesser! Om inte, handlar den just om stryktips!
    Ha en bra dag och jag ser fram emot dina
    kommande inlägg!😋

Kommentarsfältet är stängt.