Hur blir bevakningen?

En fredag i min smak. Massor av göromål och sysslor vilket har hållit både dotter Moa och mig igång från tidig förmiddag till nu fram emot kvällningen. Under tiden som tvättmaskinerna gick drog vi ner till stan där dottern skulle handla. Eftersom vi var i liten tidsnöd – tvätten skulle ju skötas – hade vi tur. Dottern skulle handla i tre olika affärer och det slumpade sig så att alla dessa affärer låg i samma plan i Citygallerian. Praktiskt för mig eftersom det där fanns en stor skärm som visade höjdpunkterna från stafetten på skidor. Det är väl så det ska fungera. Jag har ju inte precis ett stort nöje av att springa i affärerna om jag inte är ute efter något speciellt.

På tv har jag också haft möjlighet att något kika på balanskonstnärerna som håller på med cykeltrial och X-trial (på motorcyklar). Det är fascinerande att se hur duktiga de allra duktigaste är och vilken kontroll de har på sig själva och sina redskap. Å andra sidan är det lätt för mig att imponeras eftersom jag ramlade av min cykel när jag skulle kliva på den. Det var sista gången jag försökte och jag sålde cykeln direkt – samma dag – som det hände. Sedan dess har jag faktiskt inte cyklat. Annat än på gymmet. Men det räknas väl inte.

Jag ser på nyheterna att regeringen i dag har presenterat sitt förslag om att införa miljözoner i stadskärnor. Det blir från 2020 fritt fram för varje kommun att införa sådana och kontentan av det är väl framför allt att dieselbilar förlorar en stor del av sitt värde. Det är garanterat något som tusentals och åter tusentals ägare till dieselbilar inte alls gillar.

Regeringen och många storstadskommuner hoppas förstås att dessa miljözoner ska innebära att fler köper bilar som drivs av el eller andra drivmedel som inte smutsar ner luften. Elhybriderna har ju ökat i antal och bilar som enbart drivs av el kommer självklart att öka. Men här uppe i Norrland dröjer det nog ganska länge innan eldrivna bilar slår igenom på bred front. Avstånden är långa och laddstationer finns sannerligen inte överallt.

Det jag spontant kommer att tänka på är hur efterlevnaden av framtida beslut för smutsiga bilar att vistas i miljözoner kommer att efterlevas. Hur ska efterlevnaden kontrolleras? Vilka ska göra det? Och innebär det exempelvis att personer som bor inom en miljözon alla måste byta bil för att kunna bo kvar? Eller kommer dispenser att delas ut? Dispenser som bara gäller ett enda område eller ska de gälla flera områden? Vad blir konsekvenserna för de bilister som ändå kör in en miljözon med fel bil?

Det kan man ju fundera på. Jag släpper dock den funderingen med konstaterandet att min dag har varit bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten (Norran). Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och tidigare verksam i egna firman Brola. Nu ägnar jag mig åt denna blogg och fritt skrivande för det egna höga nöjets skull. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.